WK KORFBAL TAIWAN STAAT VOOR DE DEUR!

19 oktober 2023 9:00

Korfbalcommissie

De Prinses Irene korfbalsters kunnen de komende dagen volop genieten van een mooi potje korfbal tijdens het WK korfbal in Taiwan. Op 20 oktober barst de strijd om het goud los. Maar liefst 24 landen verschijnen aan de start van dit toernooi. Het wordt het laatste toernooi voor bondscoach Jan Niebeek, maar daar is hij nog niet mee bezig. Team NL wil weer Wereldkampioen worden en het liefst met aantrekkelijk, snel en dynamisch korfbal. “We willen dat ons korfbal nóg leuker wordt om naar te kijken, niet alleen voor korfbalfans, maar voor iedere sportliefhebber.”

In het magazine van de KNKV, blikken de bondscoaches Jan Niebeek van Team NL, Detlef Elewaut van de ‘Belgian Diamonds’ en Bird Hsieh van gastland Taiwan, vooruit op het grootste WK in de historie van het korfbal.

Opzet van het WK in Taipei

Tijdens het aankomende WK Korfbal strijden in totaal 24 landen om de wereldtitel, vier meer dan op het vorige mondiale eindtoernooi. Taiwan was als gastland automatisch gekwalificeerd, de overige deelnemers moesten zich op continentale eindtoernooien kwalificeren.

Tijdens de groepsfase van het WK worden de deelnemende landen opgedeeld in acht poules van drie teams. De twee beste landen van elke poule, dus 16 landen in totaal, stromen door naar de volgende ronde van het eindtoernooi. De twee beste teams uit poule A komen dan bijvoorbeeld in de groep bij de beste twee teams uit poule H uit de eerste ronde. Ieder land speelt in deze ronde twee wedstrijden (tegen de tegenstanders waartegen zij nog niet hebben gespeeld, dus niet nog eens tegen de tegenstander uit de eerste ronde). Vanuit de tweede ronde stromen de twee beste teams uit iedere groep door naar de kwartfinales. De halve finale wordt vervolgens op 28 oktober gespeeld en de troostfinale en eindstrijd om de titel op 29 oktober.

Het programma

Wil je de wedstrijden volgen? Dan kun je de IKF livestreams bekijken op www.worldkorfball.sport en https://m.youtube.com/channel/UCtbxyW3dL8S9MM2RHWVCjqg

Data en tijden om alvast te noteren:

20 oktober, 11.15 uur: Nederland vs Brazilië

22 oktober, 14:00 uur: Nederland vs Slowakije

23 en 24 oktober: fase 2

26 en 27 oktober: fase 3

28 en 29 oktober: finales

Het hele programma vind je op de website van het IKF.

Bron: International korfball federation

korfbal wk korfbal