Toch geen alcoholverbod in sportkantines

6 juli 2023 12:00

Amateurvoetbaleindhoven.nl/Omroepbrabant.nl

Er komt geen voorstel om alcohol te verbieden in de kantine van sportclubs.
Dat zei staatssecretaris Van Ooijen met zoveel woorden in de Tweede Kamer. Het plan stond op een groslijst met maatregelen tegen alcohol,die vorige week lekte naar De Telegraaf.

De lijst is volgens Van Ooijen twee jaar oud en is geen wensenlijst van het kabinet. Hij was naar de Kamer geroepen door FvD-leider Baudet, die zei dat hij vreest voor "overregulering".
De staatssecretaris komt na de zomer met voorstellen om het alcoholgebruik te verminderen,maar dat zou niet gaan om een reeks opgelegde verboden.

Bier is het onmisbare smeermiddel van sportclubs:
"Onze inkomsten zijn voor een groot deel afhankelijk van de verkochte biertjes in de kantine." Henri Ekstijn van voetbalclub RKVV Wilhelmina uit Den Bosch verwoordt zo het grootste bezwaar van sportclubs op het idee om geen alcohol meer te schenken in sportkantines.

Vol ongeloof heeft de 66-jarige voorzitter Ekstijn het plan voor een alcoholvrije kantine aangehoord. "Dan misgun je heel veel leden een gezellig verzetje op de zondagavond. Ook is het een belangrijke bron van inkomsten voor de club. Dat kunnen we niet missen."
De Bossche voetbalclub Wilhelmina hoorde vijf jaar geleden bij een van de eerste verenigingen die compleet rookvrij waren, dus ook geen sigaretten aan de zijlijn.

Die overgang verliep vrij soepel, maar dit is anders. Dat biertje voelt bijna als een eerste levensbehoefte", stelt Ekstijn. "En ja, het scheelt dat we nooit financieel afhankelijk waren van de verkoop van sigaretten. De verkoop van drank levert de helft van ons clubbudget op."

Aan de andere kant van de provincie is de reactie iets nuchterder. Piet van der Plas van voetbalclub DVO'66 in Roosendaal zegt veel jeugdleden te hebben. "Kinderen mogen sowieso niet drinken. Voor 12 uur wordt er ook geen druppel gedronken. Dat is nooit een probleem. Als er een oplossing komt voor alle gemiste inkomsten, kan ik me voorstellen dat er in de toekomst geen alcohol meer wordt gedronken op sportclubs."

Bron: Amateurvoetbaleindhoven.nl/Omroepbrabant.nl

Kantine