Alcoholverbod in sportkantines?

30 juni 2023 0:00

Webmaster

Er wordt serieus overwogen om de kantines van sportverenigingen volledig droog te leggen, zo meldt dagblad ‘De Telegraaf’. Staatssecretaris Maarten van Ooijen, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ChristenUnie), wil in het land alcoholbeperkende maatregelen invoeren en hij denkt daarbij aan het schrappen van alcoholische dranken in de kantine.

Het beleid komt vanuit het preventieakkoord, waarbij het kabinet overgewicht, roken en problematisch alcoholgebruik wil aanpakken. Eerst is het roken hard aangepakt, nu kijkt men naar de mogelijkheid om op te treden tegen alcohol. Ook supermarkten kan het op termijn mogelijk verboden worden om wijn of speciaalbier te verkopen. Alcoholmarketing (ook voor 0,0%) moet geschrapt worden binnen de sport en de belasting op alcoholhoudende dranken opgehoogd met wel 50%.

Na de zomer presenteert de staatssecretaris het eerste pakket aan maatregelen. Mocht dit doorgaan dan zullen er elders inkomsten vandaan moeten komen om verenigingen overeind te houden. Daarnaast zal ook de sociale samenhang verloren gaan. Er is nog niets beslist. Hopelijk komt er vanuit de sportbonden een duidelijk signaal.

Te hopen is dat dit niet doorgaat zegt uw webmaster op persoonlijke titel.  Het is weer een voorbeeld van betutteling door de overheid waar we niet op zitten wachten.

Bron: De Telegraaf/073voetbal.nl

Kantine