Coaching voor scheidsrechters

22 maart 2023 8:00

Nora Schouten

Scheidsrechter zijn: veel mensen vinden het ietwat spannend. Echter is het ook erg leuk om te doen, als je er wat meer vertrouwen in hebt! Johan Wienen is sinds dit seizoen actief bij het korfbal van Prinses Irene om (jonge) scheidsrechters te begeleiden in deze belangrijke taak. Bij deze delen wij graag een ervaringsverhaal.

"Afgelopen tijd heb ik begeleiding gehad bij het fluiten van korfbalwedstrijden van Johan Wienen. Nadat hij bij een scheidsrechtersavond een toelichting had gegeven, werd ook bekend dat hij er was om de dames te begeleiden bij het fluiten van wedstrijden.

Ik heb mezelf hiervoor aangemeld. Ondanks het feit dat ik al jaren korfbal en ondertussen ook al verschillende jaren fluit. Bij het fluiten begin je vaak bij jeugdteams maar naarmate je ouder wordt, ga je ook hogere teams fluiten.

Johan Wienen kwam bij de wedstrijd kijken toen ik MW2 moest fluiten. We hadden een half uur voor de wedstrijd afgesproken, zodat hij samen met mij door kon nemen wat ik lastig vond en welke positie ik als scheidsrechter het beste in kan nemen. Gedurende de eerste helft heeft hij dit geobserveerd, zodat we in de rust konden kijken wat er goed ging en waar ik nog beter op kon letten. Na de wedstrijd hebben we het nabesproken. Het was fijn om tips en tops te krijgen. Het heeft mij geholpen om zelfverzekerder op het veld te staan. De tips die ik heb gekregen neem ik mee naar de wedstrijden die ik fluit.

Ik heb de laagdrempelige manier van begeleiding van Johan Wienen als positief ervaren en zou het iedereen aanraden. Tijdens de begeleiding krijg je tips en hierdoor wordt je zelfverzekerder, waardoor het fluiten ook leuker wordt."

Mocht jij ook wat tips willen ontvangen van Johan Wienen? Meld je dan aan bij de scheidsrechterscommissie.
Bron: Clemens van Santvoort

korfbal scheidsrechter