Edwin Bouman nieuwe hoofdcoach korfbal

22 februari 2023 0:00

Korfbalcommissie

Edwin Bouman is de nieuwe hoofdtrainer van onze korfbalselectie en is woonachtig in Bennekom. Edwin begon zijn korfbalcarrière bij DVO te Bennekom. Later speelde hij bij Oost Arnhem, waarmee hij zowel in de zaalfinale als de veldfinale mocht spelen. Met Oost-Arnhem wist hij in 1996 Nederlands zaalkampioen te worden.

Op 24-jarige leeftijd vertrok Edwin voor studie naar Tsjechië en sloot zich aan bij korfbalclub KCC České Budějovice. Met deze club won hij de IKF Europa Shield van 2001 en wist zich 3x te plaatsen voor de Europacup, het hoogste zaalkorfbaltoernooi. Van 2006 t/m 2010 speelde Edwin in het Tsjechisch nationaal team en speelde met dit team het EK in 2006, het WK in 2007 en het EK in 2010. Vanwege een blessure was het seizoen 2010-2011 helaas zijn laatste jaar als topsporter.

Al tijdens zijn spelerscarrière was Edwin actief als trainer/coach. Een van de laatste trainersklussen was in seizoen 2021-2022 als hoofdcoach bij DOS ’46 spelend in de korfballeague.

Aan het einde van dat seizoen maakte Edwin de bijzondere stap van ‘korfballer’ naar ‘kaasboer’. Onder het motto ‘kwaliteit begint bij liefde’ opende Edwin zijn eigen kaaswinkel Liefde & Ambacht in Veenendaal. Omdat het runnen van zijn kaaswinkel erg lastig te combineren was met de wedstrijden op zaterdag in het gemengde topkorfbal, had Edwin dit seizoen geen club.

Na een tip van oud-trainer Arno Theunisse werden er gesprekken gevoerd met onze vereniging en verzorgde Edwin twee proeftrainingen bij de korfbalselectie om te zien of er een klik was tussen beide partijen. De kennismaking werd als zeer positief ervaren en overeenstemming werd bereikt om in ieder geval tot einde zaalseizoen de samenwerking aan te gaan, na het plotselinge vertrek van trainster Petra Steenhuis. Voor Edwin een mooie aanvulling voor zijn korfbalcarrière, zoals hij het zelf noemde. Trainer/coach in het dames korfbal kwam namelijk nog niet voor op zijn imposante staat van dienst. Voor ons een geweldige kans om samen te mogen werken met een top-trainer die op het hoogste niveau van het korfbal heeft geacteerd.

Wij beseffen dat het niet eenvoudig is gedurende dit seizoen in te stappen maar beide partijen zullen er alles aan gaan doen om te proberen handhaving in de Topklasse voor het 1e damesteam en handhaving in de reserve hoofdklasse voor het 2e damesteam te bewerkstelligen. Wij wensen Edwin en de korfbalselectie een hele fijne samenwerking toe.

Bron: Eigen beeld

hoofdcoach hoofdtrainer korfbal seizoen 2022-2023