Passend afscheid voor gewaardeerde voorzitter

20 juni 2018 13:00

Webredactie

Afgelopen vrijdag werd er afscheid genomen van René van de Ven in zijn rol als voorzitter. Vooraf werd aangegeven dat René dit vooral wilde doen, zoals in zijn ogen de afgelopen jaren ook de club heeft mogen groeien: samen, met oog voor iedereen. Vooraf werd er in het geheim nog een buitengewone ledenvergadering georganiseerd. “Waarom?” vraagt u zich mogelijk af. Dit was noodzakelijk om René van de Ven te benoemen tot erelid.

Het enige agendapunt op deze buitengewone ledenvergadering was het benoemen van scheidend voorzitter René van de Ven tot erelid. Naar verwachting werd dit agendapunt unaniem aangenomen. Op dat moment was het toekomstig erelid hier nog niet van op de hoogte.

Juni - Afscheid René - foto 1
Juni - Afscheid René - foto 2

Juni - Afscheid René - foto 3

René werd, samen met zijn kampioensteam (de E3 waarin destijds zijn zoon Jesper speelde), opgehaald door de nieuwe voorzitters en betrad de sportaccommodatie via de René van de Ven Laan. Onder luid applaus trad hij vervolgens de kantine binnen, waar o.a. zijn moeder en verschillende (oud-)leden hem op wachtten. Waar René gewend is toch veelal de organisator te zijn, moest hij deze keer de controle uit handen geven. Alle aanwezigen werden getrakteerd op een mooie persoonlijke video-compilatie, waarin de bestuurstijd van René in al zijn facetten mooi terug kwam.

Juni - Afscheid René - foto 4
Aansluitend op de film namen zijn opvolgers, Mario van Dijk, Patrick Bevers en Frits van den Hogen, het woord. Zij blikten daarbij kort vooruit op de toekomst – eentje met drie voorzitters die het beste willen voor de club, maar dit wel op een andere manier gaan aanpakken dan we mogelijk tot nu toe gewend zijn. Om er voor te zorgen dat er ook in de toekomst eensgezind kan worden ‘gehamerd’ op een mooie toekomst, hadden zij zelf voor de overdracht geregeld. In een oranje (!) koffer vond men een zeer bijzondere hamer, namelijk een met drie stelen! Ook werd René door het bestuur officieel benoemd tot erelid en werd aan hem het beeld “Samen” overhandigd.

Juni - Afscheid René - foto 5
Vervolgens was daar het moment dat Paul Timmers en Thijs Kappers, het 1000e lid van RKSV Prinses Irene, het cadeau namens de leden mocht overhandigen. Namens de club ontving René een weekend weg. “Dat mogen jullie samen met het gezin gebruiken,” en gezien de vele uren die er voorheen in de club zaten voor de scheidend voorzitter, zal dat ook zeker goedkomen.

Juni - Afscheid René - foto 6
 Uiteindelijk mocht René van de Ven het woord nemen. Zijn speech kunt u hier terugvinden op de website. Daarin dankte hij onder andere ook zijn vrouw, Yvonne, en benadrukte hij zijn waardering voor de club. Het was een avond die kenmerkend was voor René: samen, met oog voor iedereen. Niemand bleef onbenoemd in zijn speech, die overigens één minuut duurde voor elk jaar van zijn voorzitterschap – een hele prestatie gezien alle ontwikkelingen van de club de afgelopen 13 jaar.

Na afloop bleef het nog lang gezellig. Op informele wijze kon iedereen met elkaar, en René, napraten onder het genot van een hapje en een drankje. Een passend, persoonlijk, afscheid van een bestuurder met grote impact op onze trotse vereniging.

Juni - Afscheid René - foto 7
Bron: Beeld: Teun Bevers