Geen ontkomen aan! Contributie omhoog met energietoeslag

6 mei 2022 12:30

Webmaster/Bestuur

Het bestuur heeft de gevolgen van de alsmaar stijgende energiekosten voor onze vereniging in kaart gebracht. Wil de vereniging een verantwoord financieel beleid voeren, dan moet het maatregelen treffen. Een daarvan zal een energietoeslag zijn op de contributie. Daarnaast worden voor de korte- en lange termijn maatregelen getroffen voor bezuinigingen op het energieverbruik. Bij de huidige prijzen valt dit jaar de energierekening € 20.000 hoger uit dan voorgaande jaren. Maar waarschijnlijk gaan in juli de prijzen weer omhoog en wordt het verschil nog groter. Ga bewust en zuinig om met energie en voorkom verspilling is ook de oproep! Hieronder legt het bestuur uit wat er aan de hand is en welke maatregelen worden genomen.

Stijging energiekosten

Vele huishoudens zijn hier al mee geconfronteerd maar de gestegen energiekosten hebben ook voor onze vereniging een grote financiële impact. Het oude energiecontract is op 1 januari jl komen te vervallen. Dit houdt in dat de gasprijs is gestegen van € 0,31 per m3 naar € 0,89 per m3 en de prijs voor elektra van € 0,08 per KwH naar € 0,22 per KwH.  Deze tarieven zijn exclusief de energiebelasting, opslag duurzame energie, transportkosten en netwerkkosten. Bij een gemiddeld jaarlijks gebruik van 12.000 m3 gas en 80.000 KwH betekent dit voor de vereniging een jaarlijkse lastenverzwaring van bijna € 20.000. Dit contract loopt tot 1 juli 2022. In de afgelopen periode zijn de energiekosten verder gestegen. Van de energieleverancier krijgen we geen indicatie wat de tarieven per 1 juli a.s. worden maar ondanks de verlaging van de BTW zal dit naar alle waarschijnlijkheid tot een verdere stijging van de energiekosten leiden.

De vereniging is in staat voor de periode van één jaar een gedeelte hiervan op te vangen. Het is echter niet mogelijk dit volledig op te vangen. Op basis van de huidige ontwikkeling ontkomen wij er niet aan de contributie met bijvoorbeeld een energietoeslag te gaan verhogen. In welke orde en grootte wordt op dit moment onderzocht en zodra hier meer duidelijkheid over is zullen wij jullie hierover informeren. Deze energietoeslag zou dan in de toekomst weer kunnen komen te vervallen als de energieprijzen dalen. Uiteraard voelen wij het als onze plicht dit zo beperkt mogelijk te houden en zullen op korte termijn de nodige maatregelen gaan nemen.

Zo heeft het bestuur besloten om twee commissies in te stellen. Een commissie die gaat kijken op welke wijze het energiegebruik op korte termijn kan worden verlaagd. Deze maatregelen zullen voor iedereen impact hebben maar wij gaan er vanuit dat jullie begrijpen dat dit nodig is. Daarnaast komt er een commissie die in samenwerking met externe partijen een energiescan gaat opstellen. Aan de hand daarvan zullen zij met gerichte voorstellen komen om binnen financieel verantwoorde kaders onze accommodatie zoveel mogelijk energieneutraal te maken.

Om de financiële impact zo beperkt mogelijk te houden is het van belang dat alle (kader)leden veel bewuster met het energiegebruik omgaan. Voorbeelden hiervan zijn: de veldverlichting pas aan zetten als het noodzakelijk is en deze ook direct na de training uitzetten, niet langer douchen dan strikt noodzakelijk etc. Handel vooral uit het perspectief of je het zelf moet betalen want uiteindelijk hebben we hier een gezamenlijke uitdaging en verantwoordelijkheid. Wij rekenen op jullie medewerking!

Volgende week zullen wij de eerste maatregelen bekend maken om het energieverbruik op korte termijn terug te brengen.

Het bestuur.