Energietoeslag contributie voorlopig vastgesteld op € 5,-.

16 februari 2023 13:00

Bestuur

In de laatste Algemene Ledenvergadering is besloten dat de contributie voor dit seizoen wordt verhoogd met een vast bedrag van € 7,50 en een eenmalige energietoeslag (vanwege de sterk gestegen energiekosten) van maximaal € 17,50. Door het bestuur is besloten de energietoeslag voorlopig op € 5,00 vast te stellen.

We hebben de energietoeslag beperkt kunnen houden omdat we op het gas – en elektraverbruik een besparing van 30% hebben gerealiseerd en met de aanleg van 202 zonnepanelen de benodigde kWh in 2023 zelf kunnen opwekken. Voor de financiering van de aanleg van de zonnepanelen is een aanvraag voor een stimuleringslening verduurzaming sportaccommodatie ingediend. De gemeente Bernheze staat garant voor deze lening en zorgt ervoor dat deze lening tegen een rentepercentage van 0,5% kan worden afgesloten. Voor de investering in de zonnepanelen is een beroep gedaan op de subsidieregeling (BOSA). De subsidie van 30% op het investeringsbedrag is inmiddels toegekend.

Wel is bij de vaststelling van de energietoeslag van € 5,00 rekening gehouden met een (gedeeltelijke) compensatie van de hogere energiekosten door de overheid en/of gemeente en de ontwikkeling van de marktprijzen voor elektra en gas. In maart 2023 wordt de TEK (Tegemoetkoming Energiekosten) opengesteld waarop wij uiteraard een beroep op zullen doen. Daarnaast hebben bijvoorbeeld de gemeente Maashorst en Oss al toegezegd dat verenigingen en stichtingen de hogere energiekosten over 2022 volledig krijgen gecompenseerd. Wij hadden van de gemeente Bernheze verwacht dat zij ook een soortgelijk standpunt zouden innemen maar helaas is hier nog geen duidelijkheid over en is ook niet aan te geven binnen welk tijdstip hier wel duidelijkheid over ontstaat. Op dit moment zijn de tarieven voor gas en elektra nog veel hoger dan in 2022. Wij verwachten dat deze tarieven de komende maanden behoorlijk zullen gaan dalen omdat de marktprijzen sterk zijn gedaald.

Op basis van de genomen maatregelen, de verwachtingen dat we nog een compensatie vanuit de overheid en/of gemeente ontvangen en de daling van de marktprijzen vinden wij het financieel verantwoord de energietoeslag voorlopig tot € 5,00te beperken.

Ondanks dat binnen onze mogelijkheden er alles aan wordt gedaan de stijging van de contributie te beperken ontkomen wij er dus niet aan de contributie voor dit seizoen met € 12,50 te verhogen. Hiervan is € 5,00 is een eenmalige verhoging die volgend seizoen weer komt te vervallen. Wij hopen dat daar begrip voor is. Als dit voor onze jeugdleden een probleem is dan kunnen zij nog een beroep doen op de door een sponsor beschikbaar gestelde tegemoetkoming. Stuur hiervoor dan een e-mail naar [email protected]. Voor een nadere uitleg hierover vdrwijzen wij u naar de eerdere artikelen (1   -    2) , die  hierover op de website zijn gepubliceerd.

Het bestuur.

Energiekosten