ENERGIEKOSTEN SLAAN GAT IN DE BEGROTING!!!!!

6 september 2022 0:00

Bestuur

In de laatste bestuursvergadering hebben we uitgebreid bij de begroting voor het komende seizoen stilgestaan. Het was een lang en intensief overleg want de begroting gaf aan dat met name door de stijging van de elektra- en gasprijzen er een tekort is dat door de vereniging niet kan worden opgevangen.
Op basis van de energieprijzen van 1 juli jl. (€ 0,30/kWh en € 1,45/m3 gas) komt het tekort op € 40.000 uit. Indien we uitgaan van de huidige energieprijzen (€ 0,75/kWh en € 3,50/m3 gas) dan stijgen de jaarlijkse energiekosten nog eens met € 50.000. Met de huidige energieprijzen komt het tekort dus op € 90.000 uit.

Bij een ongewijzigd beleid betekent dit dat we de contributie met 100% moeten verhogen om tot een sluitende begroting te komen. Dit is onacceptabel zodat we er niet aan ontkomen ingrijpende keuzes te maken.

In de bestuursvergadering hebben we hier uitgebreid van gedachten over gewisseld en zijn er verschillende ideeën verzameld. De komende weken wordt dit verder uitgewerkt. Het bestuur vindt dat we hierin een gezamenlijke keuze moeten maken. Enerzijds ontkomen we er niet aan de contributie iets te verhogen maar we zullen vooral de kosten dienen te verlagen. Tot de tijd dat er meer zicht is op welke wijze we het tekort kunnen terugbrengen zullen de uitgaven zoveel mogelijk worden beperkt.

Op donderdag 6 oktober a.s. wordt een Algemene Ledenvergadering gehouden waarin deze problematiek centraal zal staan. Dan is ook bekend op welke wijze we de accommodatie kunnen verduurzamen en de impact van deze maatregelen op de energiekosten.

Tot die tijd blijft het bestuur natuurlijk niet stil zitten en zal de nodige maatregelen nemen om het energieverbruik te verlagen en de accommodatie te verduurzamen. Met het verlagen van het energiegebruik zijn we al enige tijd bezig en de eerste resultaten worden ook zichtbaar. Zo was het gasverbruik over de afgelopen 4 maanden ruim 2.000m3 lager dan het gemiddelde verbruik in deze maanden over de afgelopen vier jaar. Het elektragebruik daalde in deze periode met slechts 2.000 kWh. De genomen maatregelen werden voor een groot gedeelte teniet gedaan omdat door de langdurige droogte veel meer energie voor het besproeien van de velden is gebruikt.

Namen het bestuur,

René van de Ven, voorzitter.

Energiekosten