Heren 7 wint supergezellige quizfinale

22 februari 2020 18:00

Quizcommissie

Op vrijdag 14 februari jl. was het dan zover: de finale van de quizcompetitie 2019 - 2020. Na de deelnemers (Heren 2, Heren 3, Heren 7, Vrouwen 3 en het team van kaderleden), de scheidsrechters, de fotograaf, de mensen achter de bar en verdere aanwezigen welkom geheten te hebben werd allereerst telefonisch contact gezocht met de winnaar van het onderdeel “Raad het geluid’, dat tijdens alle vijf voorronden is gespeeld. Toeval of niet, slechts één deelnemer had het geluid geraden en om even na 20.00 uur maakte de winnaar zichzelf dan ook bekend. Evy vd Akker van Korfbal 1 was zeer verrast met het telefoontje en was uiteraard zeer blij met de gewonnen prijs: een bedrag van € 50,-. Zij herhaalde het enige juiste antwoord, te weten het uitklappen van een trapladder.

Hierna werden alle circa 70 deelnemers gevraagd in het midden van de kantine te komen staan om het spel “waar of niet waar” te spelen. Na elke vraag viel een deel van het aantal deelnemers af en na zes vragen waren er nog slechts drie deelnemers over: Peter Pittens, Patrick vd Heijden en Menno Pennings.  Met de afsluitende vraag “In hoeveel landen wordt het EK voetbal 2020 gespeeld” was Menno Pennings met zijn antwoord van 9 het dichst bij het juiste antwoord van 13. Hij werd daarmee het “slimste lid van Prinses Irene” en ontving daarvoor de Gerard Jansen wisselbokaal en een geldprijs van € 25,-.

Daarna was het tijd om te starten met de finale van de quizcomptetitie 2019 – 2020. Alle vijf teams waren zeer goed vertegenwoordigd en de sfeer was uitstekend. Begonnen werd met het onderdeel “Van wie zijn deze paar ogen”. Alleen Heren 7 en heren 3 wisten 3 goede antwoorden te geven en scoorden 25 respectievelijk 20 punten. Hierna werd het vooral een onderlinge strijd tussen Heren 7, Heren 3 en de kaderleden. Heren 2 en Vrouwen 3 hadden moeite met het beantwoorden van de 25 theorievragen, maar bleven strijdbaar en in hun kansen geloven. Bij de pauze was de stand als volgt: Heren 7: 150 punten, Kaderleden: 131 punten, Heren 3: 125 punten, Heren 2: 75 punten en Vrouwen 3: 57 punten.

In de pauze werden weer loten verkocht voor zowel de dagp[rijzen als de hoofdprijzen, werd een lekkere warme bittergarnituur op de tafels gezet en kon er even gezellig bijgepraat worden.

Na de pauze werd de quiz hervat met de mobieltjeschallenge. Alle teams wisten twee goede antwoorden te geven, goed voor 20 punten en met de joker voor Vrouwen 3 en Heren 7 leverde dat hen 10 extra punten op.
Het estafettespel werd gewonnen door Heren 7, goed voor 25 punten, de geluidsvragen leverde met vier goede antwoorden 10 extra punten op voor Heren 3 en ook het onderdeel curling werd door Heren 3 gewonnen, waarmee zij de kaderleden wisten te passeren, maar waarbij Heren 7 nog steeds een voorsprong had van 25 punten op Heren 3. De muziekronde leverde vervolgens 10 extra punten op voor de kaderleden en Vrouwen 3 wist het trekbiljart als beste te spelen en daarmee nog 25 punten te behalen..

Voor het begin van de fotovraag was de tussenstand dan ook als volgt: Heren 7: 270 punten, Kaderleden: 251 punten, Heren 3: 240 punten, Heren 2: 175 punten en Vrouwen 3: 172 punten. Met nog 30 punten te verdienen waren er theoretisch nog drie kanshebbers op de eindoverwinning. Voor de fotovraag namen op de krukken plaats: Geert van Berlo (Heren 2), Tzeitel vd Leest (kaderleden), Elle vd Bogaart (Vrouwen 3), Rene vd Bogaart (Heren 3) en David Smits (Heren 7).

Na eerst enkele foute gokken wist na zes stukjes Elle als eerste het goede antwoord te geven. Twee stukjes later was het Zteitel die nog 17 punten behaalde, maar daarmee wist dat dit te weinig was om nog te kunnen winnen. Rene wist uiteindelijk nog 11 punten te behalen en David wachtte rustig af en was tevreden met zeven punten. Geert herkende milieuactiviste Greta Thunberg helaas niet en scoorde 0 punten. Daarmee was de overwinning voor Heren 7.

Hierna werden allereerst de scheidsrechters Theo vd Heijden, Herman vd Wijst, Arnold van Tilburg, Antoon vd Ven en Willy vd Bogaart, fotograaf Teun Bevers en barvrouw Ans vd Heijden bedankt. Daarna sprak verenigingsvoorzitter en huidige prins van het weverrijk Frits vd Hogen allereerst lovende woorden richting de quizcommissie die zoals hij aangaf weer op een voortreffelijke manier deze quizcompetitie had georganiseerd. Vervolgens mocht hij de prijzen overhandigen aan de 5 deelnemende teams.

5e plaats met 175 punten          Heren 2
4e plaats met 191 punten          Vrouwen 3
3e plaats met 251 punten          Heren 3
2e plaats met 268 punten          Kaderleden
1e plaats met 277 punten          Heren 7

Heren 7 ontving naast een mooie geldprijs de Jan de Loijer wisselbokaal.

Tot slot vond de trekking plaats van de loterij met de dagprijzen en vervolgens de trekking van de diverse hoofdprijzen. Jill Rademakers, lid van korfbal 4, won de hoofdprijs: een bon van € 200,- te besteden bij Van Tilburg Mode & Sport. De volledige uitslag van de loterij met hoofdprijzen zal later apart worden gepubliceerd.

Tot slot dankte Jos Bongers de deelnemers voor hun sportieve inzet en kwam er een einde aan een wederom zeer geslaagde en gezellig verlopen 56e editie van de quizcompetitie. Daarna was het nog lang heel gezellig in de kantine tijdens de derde helft..!

Buiten het winnende team zijn er natuurlijk door hoffotograaf Teun Bevers nog vele foto's gemaakt. Deze kunt u hier vinden.
Bron: Beeld: Teun Bevers

2019-2020 2020 Quizcompetitie 2019-2020 finale quiz quiz finale winterstop