Korfbalsters verdienen alle steun

7 juni 2019 11:00

K1

Wat mogen we trots zijn op onze korfbalsters: voor het eerst in de geschiedenis staan ze in de kruisfinale van het dameskorfbal op het veld. Ofwel de halve finale van het Nederlands Kampioenschap! Het moge duidelijk zijn dat nu de korfbalsters zo ver gekomen zijn, dat het smaakt naar meer. Maar daar kunnen ze wel wat support bij gebruiken. Dus wie zien we langs de lijn 16 juni in Nuland?

Eerst een terugblik. In september begon de veldcompetitie voor de korfbalsters, en deze startten zij niet al te best. De eerste wedstrijd (tegen ODC) werd nipt verloren, de tweede en derde wedstrijd (Heumen en Spes) eindigden met een gelijkspel. Toch was dat op dat moment al als een overwinning: vorig jaar behaalden de korfbalsters op het Topklasse niveau op het veld nul punten. Dit jaar waren dat er al twee uit drie wedstrijden. De laatste twee wedstrijden voordat de zaalcompetitie zou beginnen waren op papier de moeilijkste, van Swift en Korfrakkers werd immers nog nooit gewonnen. Prinses Irene liet in die wedstrijden echter zien dat behaalde resultaten in het verleden, geen garantie bieden voor de toekomst: want beide wedstrijden werden winnend afgesloten. Met een mooie gedeelde tweede plek werd de eerste helft van de veldcompetitie afgesloten.

Nadat in de zaal de handhaving werd veilig gesteld, begonnen de korfbalsters weer vol goede moed aan de veldcompetitie. De eerste twee wedstrijden (ODC en Heumen) werden winnend afgesloten, waardoor Prinses Irene zelfs samen met Spes aan de leiding ging en het eerste doel werd behaald: opnieuw handhaving in de topklasse. Het onderlinge duel met Spes resulteerde weer in een gelijkspel, en daardoor bleven beide teams samen aan kop. De wedstrijd tegen Swift was veel doorzettingsvermogen voor nodig, maar werd uiteindelijk winnend afgesloten. Op dat moment was het al vrijwel zeker dat de korfbalsters de kruisfinale zouden behalen, als er aan bepaalde randvoorwaarden zou worden voldaan in de laatste wedstrijd tegen Korfrakkers. Hoewel deze laatste wedstrijd met verlies werd afgesloten, was Prinses Irene zeker van een kruisfinale plek.

Dat betekent dat de korfbalsters 16 juni in een duel tegen Be Quick moeten gaan knokken voor een plek in de finale. 15.00 uur start de wedstrijd. Het mag duidelijk zijn dat alle support welkom is. Dus, trek je oranje shirtje aan en kom volgende week zondag naar Sportpark ‘t Duintje in Nuland

Kruisfinale Prinses Irene - Be Quick

Bron: Beeld: Blokker