Korfbalsters pakken de punten

20 januari 2019 21:15

In een niet al te beste wedstrijd van Prinses Irene werd de wedstrijd tegen ODC uiteindelijk toch gewonnen. Het was reuze spannend, en beide ploegen gingen tot het gaatje. Verdedigend had Prinses Irene het redelijk onder controle, maar de scoringsmachine had het des te moeilijker. Met een 5-5 ruststand was er nog letterlijk alles mogelijk. Het bleef tot het einde spannend, maar Prinses Irene trok uiteindelijk de overwinning naar zich toe, met een 12-13 eindstand.

Stuivertje wisselen
Zowel ODC als Prinses Irene begon fel aan de wedstrijd. Er werden door beide ploegen fouten gemaakt, maar de strijd begon vanaf de allereerste seconde. Laura van de Ven mocht de score openen, door een terecht gegeven strafworp. ODC pakte het echter meteen op en zette daar een korte kans tegenover. Gaby van Santvoort schoot van ver raak, maar daarna was het ODC die het initiatief nam. Met twee rake worpen kwamen zij voor het eerst op voorsprong. Op dat moment had de aanval van Prinses Irene het zwaar en kwam het niet tot scoren. De verdediging hield echter de controle, en Linda van Tilburg kon haar ploeg weer op gelijke stand brengen. Daarna was het opnieuw Gaby van Santvoort die het gele mandje vond. Het bleef stuivertje wisselen in de eerste helft, want na deze doelpunten van Prinses Irene zijde, was het ODC die twee keer van afstand raak schoot. Met nog een paar minuten te gaan was het Linda van Tilburg die haar tweede van de middag raak schoot en Prinses Irene op gelijke hoogte bracht. Met een 5-5 stand werd er gerust.

Rust bewaren
In de rust werd er vooral gesproken over de aanvallende opties: Prinses Irene maakte volgens coach Arno Theunisse namelijk nog onvoldoende gebruik van de gaten die soms vielen in de ODC verdediging. Vooral Marina van Venrooij zou hier een belangrijke rol in kunnen spelen. De ploeg in het oranje had goed geluisterd, want meteen na rust werd Marina uitgespeeld en scoorde tweemaal achter elkaar. ODC kwam dichterbij met een afstandschot. Het waren Laura van de Ven en Evy van den Akker die allebei een strafworp mochten verzilveren waardoor Prinses Irene voor het eerst deze middag op drie doelpunten voorsprong kwam. Helaas was deze voorsprong van korte duur, want ODC liet het er niet bij zitten. Met een afstandschot en ook een strafworp kwamen ze weer dichterbij. Lotte Wilbers kwam vrij voor de korf, en wist de voorsprong te vergroten tot twee doelpunten. ODC kwam opnieuw dichterbij, en met nog 7 minuten op de klok steeg de spanning in de gehele zaal. Voor beide ploegen was het publiek goed aanwezig, en die stonden sterk achter de ploegen te juichen voor ieder raak schot. Het was Carolien van Santvoort die de stand weer op twee doelpunten verschil schoot. ODC liet zien over veerkracht te beschikken en kwam via een tactische wissel binnen een minuut weer op gelijke hoogte. Het publiek van ODC ging uit hun dak, maar de wedstrijd was nog niet klaar. In tegen deel zelfs. Marina van Venrooij bracht Prinses Irene weer op voorsprong, en Carolien van Santvoort deed daar nog een schepje bovenop met een raak schot. De spanning was om te snijden, en het was zaak voor Prinses Irene om de rust te bewaren. Met nog twee minuten te spelen moest en zou die voorsprong behouden moeten worden. ODC kwam met één doelpunt dichterbij. Het was voor iedereen billen knijpen, maar na een totaal van 50 minuten speeltijd mocht de goedleidende C. Pieters affluiten met een eindstand van 12-13 op het scorebord.

Het waren hele dure punten die verkocht werden deze zondag in de sporthal in Asten, maar Prinses Irene mocht ze uiteindelijk wel mee naar huis nemen. Het tweede team van Prinses Irene liet de punten helaas wel achter bij ODC, en verloor met 6-18.
Aanstaande dinsdag is het alweer tijd voor de volgende wedstrijd voor het eerste korfbal team. 22 januari om 20.30 uur wordt in sporthal ter Aa in Erp de gestaakte wedstrijd tegen de Korfrakkers opnieuw gespeeld.

Opstelling en scores
Marina van Venrooij (3), Evy van den Akker (1), Gaby van Santvoort (2), Carolien van Santvoort (2), Laura van de Ven (2), Lotte Wilbers (1), Annelies Thijssen, Linda van Tilburg (2)

ODC - Prinses Irene

Strafworp Laura vd Ven