Nieuwjaarsspeech voorzitter

10 januari 2023 12:00

Webmaster

Bij de nieuwjaarsreceptie werd er natuurlijk ook gespeecht. Naast de voorzitter van de vereniging Rene van de Ven spraken ook de voorzitter van de supportersclub, Peter Pittens en van Vrienden van Prinses Irene, Ron van Roosmalen. Hieronder een aantal zaken die de voorzitter van de vereniging uitsprak.

Hij begon met te zeggen dat 2022 in financieel en sportief opzicht een uitdagend jaar was. “Op beide fronten moest er worden bijgeschakeld. En of we nog niet voldoende uitdagingen hebben werd ik gisteren verrast door een telefoontje van onze hoofdtrainer Erik Meulendijk. Erik deelde mee dat hij besloten had per direct te stoppen omdat hij van mening is dat het beter is om plaats te maken.

Gelukkig zijn wij een vereniging die zich niet uit het lood laat slaan. Zo zijn in 2022 veel mooie dingen ontstaan omdat mensen bereid waren het initiatief te nemen. Voorbeelden hiervan zijn:  De Schelliekids, Traject van positief coachen binnen het jeugdkorfbal, schottrainingen voor jeugd korfbal, extra training voor het opleidingsteam, ondersteuning voor de trainers tot en met 12 jaar binnen het jeugdvoetbal. Allemaal zaken om de kwaliteit van onze jeugdafdelingen en de in- en doorstroom te verbeteren en onze trainers in de jeugdafdelingen beter te begeleiden en te ondersteunen. We zien dan ook dat vooral binnen de jeugdafdelingen het aantal leden weer toeneemt.

Zoals gezegd was 2022 ook op financieel gebied een uitdaging. Door de stijging van de kosten en de daling van het aantal leden stond onze exploitatie onder druk. Inmiddels zijn de benodigde maatregelen genomen om het tij te keren. Zo hebben we het energieverbruik met 40% weten te verlagen en met de aanschaf van zonnepanelen verwachten we dat de energiekosten weer tot een acceptabel niveau kunnen worden teruggebracht. Ook op de inkoop hebben we een behoorlijke besparing weten te realiseren door een nieuw contract met Bavaria af te sluiten. Gelukkig was het dus niet noodzakelijk om op onze basis een besparing te realiseren. Dit komt mede omdat onze sponsoren ons trouw zijn gebleven en dat het aantal sponsoren nog steeds groeit.

Naast het aantal sponsoren en het aantal leden zien wij dat ook ons vrijwilligerskorps (het fundament van onze vereniging) weer sterk groeit. Steeds meer mensen zijn bereid om iets voor de vereniging te doen. Geweldig om te zien dat bijvoorbeeld 44 vrijwilligers zijn opgestaan om de bar in de sporthal te bemannen en de nieuwe instroom in verschillende commissies.

Willen we de vereniging aantrekkelijk houden en daarmee toekomstbestendig maken dan is het belangrijk dat we dit fundament koesteren, de samenwerking versterken en leden de ruimte geven om nieuwe initiatieven te ontplooien.

Geniet, heb plezier, zoek de samenwerking en neem initiatief. Wij beschikken over een hecht collectief dat met zijn gedrevenheid in staat is voldoende kansen te creeeren en deze te benutten. Als we dit weten vast te houden dan gaan we met zijn allen van 2023 een succesvol jaar maken.

Namens het bestuur bedank ik iedereen voor zijn inzet in het afgelopen jaar en wens iedereen vooral een gezond en voorspoedig 2023”.

Nieuwjaarsreceptie