JO19-1 winterkampioen!

11 december 2019 20:00

JO19-1

We begonnen met 24 spelers aan de voorbereiding op het seizoen 2019 – 2020. Op woensdag 14 augustus was de eerste training van het seizoen. In de eerste weken hebben we iedereen aan het werk gezien en de 16 spelers die de meeste indruk op ons maakten, zijn gekozen om in JO19-1 te gaan spelen. Ook werd onze technische staf, bestaande uit Teun van Erp, Leen Lindhout en Bas van Venrooij, versterkt met de komst van Jaap Lindhout.

Helaas trokken twee teams zich terug uit de beker, waardoor we maar één echte bekerwedstrijd hadden. Deze wonnen we wel, in Heesch van HVCH JO19-2. Gelukkig hebben we nog twee vervangende oefenwedstrijden kunnen spelen, zodat we in de voorbereiding vier wedstrijden hebben gevoetbald. Hierin wisselende resultaten, namelijk 2x winst en 2x verlies.

De eerste competitiewedstrijd was een valse start! Uit tegen dezelfde tegenstander HVCH JO19-2, waarin we voor de beker met 1-5 hadden gewonnen, verloren we nu met 3-2. Was het onderschatting of waren er andere oorzaken? Hopelijk was dit een incident.
In onze tweede competitiewedstrijd thuis tegen Vorstenbossche Boys JO19-1 begonnen we nog niet veel beter, maar na een betere tweede helft konden we de eerste drie punten bijschrijven.
In de maand oktober speelden we nog uit tegen Blauw Geel JO19-3, wat het minste team in de competitie bleek te zijn, en een bekerwedstrijd uit tegen NLC. Met twee overwinningen, respectievelijk 8-3 en 4-0, en een beter voetballend Prinses Irene JO19-1 gaf dat vertrouwen naar de komende weken toe.

De maand november begon met een uitwedstrijd naar Avesteyn. Een wedstrijd waarin de stijgende lijn van het voetbal, teamafspraken en individuele ontwikkeling terug te vinden was. Omdat we veel kansen misten, bleef het bij een 1-2 overwinning. De week daarop kwam koploper Nooit Gedacht JO19-1 op bezoek in Nistelrode. Nog ongeslagen, geen puntverlies en weinig doelpunten tegen. De eerste kans was voor hen, maar onze keeper Cas Bevers redde goed. Daarna pakten wij het heft in handen en binnen twintig minuten stonden we met 3-0 voor. Prachtige teamaanvallen, goede momenten van druk zetten en mooie samenwerking in het verdedigen en bal veroveren, leverden kansen en doelpunten op. De tweede helft trokken we dat door en uiteindelijk (ondanks twee gele kaarten en dus 2x 10 minuten met tien spelers) wonnen we met 6-0. Hierna hadden we nog twee uitwedstrijden tegen EVVC JO19-1 en Heeswijk JO19-1. Het niveau van de wedstrijd tegen Nooit Gedacht konden we niet aantikken, maar wel twee overwinningen met 0-1 en 2-3.
Op 30 november kregen we SJO/VITA JO19-1 op bezoek. Het eerste kwartier na rust en het weggeven van een penalty op het einde van de wedstrijd waren de mindere momenten. Maar een uitstekende eerste helft en een zeer goed laatste halfuur betekende wel dat we SJO/VITA met een 10-1 nederlaag naar huis stuurden.
En dus was afgelopen weekend onze laatste competitiewedstrijd van de eerste seizoenshelft een feit. Het begin was wat onwennig, maar we werden steeds sterker. Met een aantal alerte momenten en goede aanvallen konden we kansen gaan creëren en dit ook verzilveren in goals. Uiteindelijk maakten we er zes, netjes verdeeld over de twee helften. Ook lukte het ons om de nul te houden, en dus sloten we de competitie af met een 6-0 overwinning. Omdat Nooit Gedacht op een gelijkspel bleef steken tegen Vorstenbossche Boys zijn we niet meer te achterhalen. Dit betekent dat we Winterkampioen zijn geworden van de 1e klasse-1 !

Prinses Irene JO19-1, een groep van 16 jongens bestaande uit 7 tweedejaars en 9 eerstejaars. Maar ook willen wij de ondersteuning en samenwerking benoemen die we hebben met JO19-2, JO17-1 en de selectie, omdat we te maken hebben gehad (en nog steeds) met een aantal langdurige blessures.
Winterkampioen is een prachtige prestatie, waarin we als team en als individu op een hoger niveau zitten dan in augustus.
En toch zit er nog meer rek in deze groep. Als we dit beseffen, niet te snel tevreden zijn en met z’n allen doorgaan om nog meer van onze kwaliteiten aan te spreken, kunnen we ook iets heel moois neer gaan zetten in de tweede seizoenshelft na de winterstop!

Aanstaande zaterdag 14 december is er om 17.30 uur een receptie om het winterkampioenschap van de JO19-1 te vieren. Iedereen is dan van harte uitgenodigd om samen met de supporters van de JO19-1, familie en vrienden van de nieuwe kampioenen in de kantine ‘De Derde Helft’ het glas te heffen.
Bron: Beeld: archiefbeeld RKSV Prinses Irene

2019-2020 JO19-1 jeugd voetbal winterkampioen