Lijfsbehoud voor korfbalsters

14 april 2019 18:15

Prinses Irene mocht op zondag afreizen naar Venray voor een laatste en allesbeslissende wedstrijd tegen Oranje Wit voor een plekje in de topklasse. Nadat de eerste wedstrijd werd verloren, werd vorige week zondag in de laatste seconde gewonnen door Prinses Irene. De speelsters van Prinses Irene toonde deze keer vanaf de eerste minuut veel strijdlust, maar Oranje Wit deed dat ook. Het werd dan ook een spannende wedstrijd waarin er om en om werd gescoord. Na een ruststand van 8-8 wist Prinses Irene door collectief goed spel uiteindelijk de wedstrijd te winnen met 16-18.

Stuivertje wisselen
Oranje Wit opende de wedstrijd door direct vanuit hun eerste aanval te scoren, maar Laura van de Ven deed namens Prinses Irene precies hetzelfde. Beide ploegen startten goed aan de wedstrijd, waardoor het na 6 minuten al 4-4 stond. Dit door twee schoten van Marina van Venrooij en één van Linda van Tilburg. Na weer een doelpunt van Oranje Wit, trok Lindy Exters de stand gelijk door een goede individuele actie te verzilveren met een doelpunt. Daarna was het Evy van den Akker die Prinses Irene voor het eerst op een voorsprong zette deze middag (5-6). Oranje Wit toonde hun veerkracht en wist drie keer op rij te scoren. Nog net voor rust liet Marina van Venrooij haar kwaliteiten zien en scoorde twee belangrijke aansluitingstreffers. De kleedlokalen werden opgezocht met een ruststand van 8-8

Spannende eindfase
In de rust werd besproken dat de korfbalsters het betere van het spel hadden, maar dit moest in doelpunten worden omgezet. Laura van de Ven voerde deze opdracht goed uit en bracht Prinses Irene weer op een 8-9 voorsprong. Maar Oranje Wit kon vanuit een afstandsschot weer gelijk komen. Daarna wist Prinses Irene mooie aanvallen op te zetten, maar het duurde even voordat de korf werd gevonden. Door vertrouwen te houden in het eigen spel en het geduld te bewaren werd er uiteindelijk toch gescoord. Lotte Wilbers en Marina van Venrooij wisten beide te scoren waardoor het 9-11 stond. Daarna scoorde Oranje Wit weer, maar ook Laura van de Ven wist van dichtbij te scoren. Vervolgens wist Oranje Wit weer twee keer te scoren, waardoor de spanning weer helemaal terug was in de wedstrijd (12-12). Op dat moment werd er weer om en om gescoord tot de 15-15. Laura van de Ven, Evy van den Akker en Lindy Exters deden dit namens Prinses Irene. Daarna scoorde Oranje Wit de 16-15, waardoor degradatie in zicht kwam. Prinses Irene gaf nog een laatste keer gas en lieten zien toch echt de betere partij te zijn. Marina van Venrooij gooide haar zesde doelpunt binnen, daarna was het wederom Laura van de Ven vanaf de strafworpstip en vanuit een kort schot die Prinses Irene op voorsprong bracht. De wedstrijd werd afgefloten met een stand van 16-18 in het voordeel van Prinses Irene. De korfbalsters spelen volgend jaar dus weer in de hoogste klasse van het dameskorfbal en dat is een prestatie om trots op te zijn.

Opstelling en scores:
Laura van de Ven (6), Lindy Exters (2), Linda van Tilburg (1), Annelies Thijssen, Marina van Venrooij (6), Evy van den Akker (2), Lotte Wilbers (1), Gaby van Santvoort

2018-2019 korfbal 1 korfbal 1 Prinses Irene