Prinses Irene wint bekerwedstrijd

RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Berghem Sport 1 (zon)

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 1 11

3 september 2023 14:30

K.C.T. Fonken

Sportpark De Schellen
Loo 8
5388SB
NISTELRODE

Opstelling

Tegen competitiegenoot Berghem Sport won Prinses Irene in het bekertoernooi met 2-1. Bij het rustsignaal van de uitstekende Kaj Fonken stond het 1-0, door een doelpunt van Wibe van Rooij. Dezelfde speler zorgde in de 2e helft ook voor de 2-0, door een vrije trap binnen te schieten. Wessel Theunisse maakte de aansluitingstreffer, daar bleef het bij, mede door uitstekend keeperswerk van goalie Mathijs Pluk. Prinses Irene speelde zeker het eerste half uur prima. In de 2e helft was duidelijk te zien dat de avond daarvoor, nagenoeg het hele Prinses Irene elftal, was gesignaleerd op het zomernachtfestival in het dorp. Berghem Sport was zeker in het 2e deel van de wedstrijd de beste ploeg, al kregen ook de Nistelrodenaren voldoende kansen om de score uit te bouwen, mede omdat Berghem Sport kansen miste.

Eindpass niet goed
De mannen van Van Tilburg Mode & Sport begonnen onder een stralende zon, voortvarend aan de wedstrijd. Met veel druk naar voren werd Berghem Sport teruggedrongen. Wibe van Rooij, liet na 8 minuten, na een mooi actie, met een geplaatst schot, doelman Joep Hoefnagels kansloos. Ook daarna bleven de Oranjes de bovenliggende partij. Zo werd na een goede aanval Gijs Toonen (foto voorpagina) van scoren afgehouden, doordat zijn inzet werd geblokt. Na zo’n 20 minuten kregen de mannen van coach Ton Kosterman, ook bekend van de SBS serie “De Voetbaltrainer”, wat meer vat op de wedstrijd. Pluk wist ternauwernood met zijn voet een inzet tot corner te verwerken. Het spelbeeld golfde op en neer al waren de beste kansen steeds voor Prinses Irene, maar stierven deze vaak in schoonheid omdat de eindpass niet goed was. Sowieso was de passing deze middag niet al te best.

Langs de muur krullen
In de 2e helft was het Berghem Sport dat veel meer druk zette. De ingevallen Stijn Roefs was, met zijn opvallende roze schoenen, een duidelijke verbetering aan de linkerzijde bij de mannen uit de gemeente Oss. Doelverdediger Pluk moest al snel een redding verrichten. Ook Prinses Irene werd gevaarlijk. Zo kopte Reijnders over uit een voorzet van Van Rooij, mede omdat Hoefnagels goed uitkwam. Een vrije trap op zo’n 20 meter van het doel zorgde voor de 2-0. Van Rooij verraste Hoefnagels door de bal langs de muur te krullen. Kort daarvoor had Berghem Sport speler Smits voor een nagenoeg open doel nog gemist. Een mooie aanval van Prinses Irene rond de 65e minuut, waarbij de sterk spelende Tim van den Brand een voorzet koppend terug legde op Reijnders, werd juist voor deze binnen wilde koppen weggewerkt.
De formatie van Kosterman drong steeds meer aan en Prinses Irene had het lastig. Het was vooral te danken aan doelman Pluk en enkele missers van Berghem Sport dat de 2-0 lang bleef staan. Nadat Wessel Theunisse rond de 75e minuut de aansluitingstreffer maakte, zakte de Nistelrodese ploeg ver weg. Waarschijnlijk was het eerdergenoemde midzomernachtfestijn van de avond daarvoor, daar mede debet aan. Toch waren er ook kansen voor Prinses Irene. Zo kwam Tim van den Brand, na een prachtige aanname met de borst, vrij voor Hoefnagels, die knap redde. Er waren nog kansen op meer maar of de aanname of de eindpass waren niet goed. Vijf minuten voor tijd dachten velen dat de bal op de stip zou komen, nadat een aanvaller van Berghem onderuitging in duel met Pluk. De nagenoeg foutloos fluitende Fonken, zag het anders. Hij stond boven op de situatie en verklaarde na de wedstrijd dat de speler eerst zelf struikelde en pas toen de doelman raakte. Uiteindelijk werd het zo een zwaar bevochten 2-1 overwinning.

Volgende week wacht in het bekertoernooi, in Deurne, de gelijknamige eerste klasser. Die speelde met 0-0 gelijk in Asten tegen de tegenstander van de week daarna NWC .

2023-2024_Pr_Irene_-_Berghem_Sport_01_custom.jpg
Jerin v.d. Rakt