RKSV Prinses Irene 1 (zon) - Berghem Sport 1 (zon)

RKSV Prinses Irene 1 (zon) - Berghem Sport 1 (zon)

Zondag om half 3 gaat het seizoen, een ietsje meer, om het echie. Dan komt Berghem Sport namelijk naar Nistelrode in het kader van het KNVB bekertoernooi. De mannen uit de gemeente Oss zijn natuurlijk geen onbekenden voor Prinses Irene. Waarschijnlijk is Berghem Sport een van de ploegen waar Prinses Irene in de afgelopen halve eeuw het meest tegen heeft gespeeld. Dat was zelfs nog in de onderafdeling van de “Brabantse Bond”, maar ook in de 4e, 3e en 2e klasse kwamen ze elkaar tegen. Het afgelopen seizoen speelde de ploeg van, de scheidende coach Stef Sijbers, in de 1e klasse, waar ze in 2020/2021 terecht kwamen na promotiewedstrijden. Afgelopen seizoen zijn ze daaruit gedegradeerd. Berghem Sport speelde, zover we weten, nog maar 1 oefenwedstrijd, dat was afgelopen zondag tegen 2e klasser Beuningse Boys, daar werd met 1-3 gewonnen.

Berghem Sport is door de vele nieuw inwoners die erbij zijn gekomen vanuit de nieuwe wijk Piekenhoef (1250 woningen), gigantisch gegroeid. Dat zie je vooral terug in de bijna 60 jeugdteams. Wat betreft de seniorenafdeling is de club met Prinses Irene vergelijkbaar. In Oss is het een probleem om senioren, maar ook, jeugdspelers aan je te binden, want er wordt druk “gewinkeld” door de diverse clubs.

Mooi voor de tegenstander van zondag is dat doelman Hoefnagels weer is teruggekeerd van Oss ’20. Ook nieuw is de zeer ervaren trainer/coach Ton Kloosterman, die vooral in de regio Nijmegen, maar ook in Oss furore heeft gemaakt, bij onder andere OSS’20 en Margriet. Sinds enkele weken is hij te zien bij SBS 6 in het tv-programma “De Voetbaltrainer”, waarin 6 trainers van amateurclubs worden gevolgd. Kosterman, die ook met zijn gewicht worstelt zien we daarin, werd afgelopen seizoen gevolgd bij 4e divisieclub Juliana ’31 uit Malden. Die kennen wij nog van het enige seizoen dat we in de 1e klasse speelden.

Het zal zondag wat duidelijker worden waar Prinses Irene staat en hoe het team van de nieuwe coach Joost Janssen, eruit komt te zien. Dat er meer onderlinge concurrentie is dan vorige seizoenen moge duidelijk zijn. Op veel posities is het nog een open strijd. Domper is wel dat een van de kernspelers, Tim van der Heijden, nog steeds niet hersteld is van de blessure die hij sinds april van het afgelopen seizoen heeft. Hij zit tegen zijn 250e wedstrijd aan, maar het is zeer de vraag of hij dit kalenderjaar nog in actie komt. Overigens ontmoeten de teams elkaar ook nog twee keer in de competitie dit seizoen.

De laatste keer dat de elftalen tegenover elkaar stonden was op 1 december 2019. In Nistelrode won toen Berghem Sport met 2-3. Bij Prinses Irene stonden toen nog spelers als Stef Heerkens en Rody van Schijndel in de basis. Jongens die, zelfs nu nog, hartstikke jong zijn, maar of zijn gestopt of recreatief voetballen. In het doel stond toen de piepjonge Stijn van der Doelen (foto), die nu de concurrentie aan gaat met Mathijs Pluk. Hij zag toen, de al weer een paar jaar gestopte regionale goalgetter, Donny van Herpen twee keer scoren. Voor Prinses Irene scoorden de inmiddels ook met pensioen zijnde Gijs van Erp en, de nu weer op het oude nest teruggekeerde, Wibe van Rooij.

Scheidsrechter is de pas 21-jarige Kaj Fonken, waarvan we een leuk interview lazen op Voetbaleindheven.nl

Kleedkamer

1 - Kleedlokaal 1
4 - Kleedlokaal 4