Goeie overwinning Prinses Irene

SSS'18 1 (zon)

RKSV Prinses Irene 1 (zon)

2e klasse G

12 maart 2023 14:30

R.J. de Graaf

Sportpark de Raay
Raaijweg 11
5825AL
OVERLOON

Opstelling RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Prinses Irene won in Overloon, zeker gezien het spelbeeld in de 2e helft, volkomen verdiend met 0-2 tegen SSS ’18.In de 1e helft scoorde Tim van der Heijden. Het vooral op de counter spelend SSS’18, zag in de 2e helft een sterk en agressief spelend Prinses Irene dat, na verschillende kansen, centrale verdediger Koen Pittens de verdiende 0-2 binnen zag koppen. De beste man van het veld liep rond in een afwijkend tenue. Vriend en vijand waren onder de indruk van leidsman Robbert de Graaf, die foutloos floot. Het blijft uitermate spannend in deze klasse, waar de verschillen echt minimaal zijn.

Nieuwe speelwijze
Prinses Irene stond aan de aftrap met routinier Robbert Rovers, die na blessureleed weer een volledige wedstrijd speelde. Afgelopen week is er met het hele team druk geanalyseerd, naar aanleiding van het gelijkspel vorige week tegen Eendracht ‘30, dat van een 3-0 achterstand terugkwam. Met de in januari gekomen, gedreven en kundige coach Jurgen Elbers, is gekozen voor een andere speelwijze. Natuurlijk heeft het tijd nodig om die je eigen te maken. Normaal heb je daar een voorbereiding voor. Afgelopen week werd naast wedstrijdbeelden bekijken, ook nog flink (laat) getraind op de nieuwe speelwijze. Tegen SSS’18, dat heel verdedigend startte, was Prinses Irene in de 1e helft een paar keer gevaarlijk, maar SSS’18 was op de counter ook twee keer heel dicht bij een doelpunt, wat overigens mede kwam door eigen slordigheden. Vooral de buitenspelers van SSS”18 stichtten in de 1e helft gevaar. Na rust zaten die bij Harm van Nuland en Jerin v.d. Rakt in de pocket. Prinses Irene kwam in de 18e minuut op 0-1. Een schot van Jerin van de Rakt werd door Tim van der Heijden de juiste kant opgestuurd en liet de doelman kansloos. Opvallend was dat SSS’18, ondanks de achterstand met vijf verdedigers bleef spelen en op de counter loerde.

Er als de kippen bij
In de 2e helft was Prinses Irene duidelijk de bovenliggende partij, waarbij Martijn v.d. Akker zich in het bijzonder positief onderscheidde. Achterin klopte het allemaal en hoefde doelman Mathijs Pluk slechts een keer echt in te grijpen. Nadat Tim van den Brand een goede kopkans niet kon verzilveren en Van den Akker rakelings had overgeschoten werd het in de 67e minuut 0-2. Tim van der Heijden schoot een vrije trap op de paal. Koen Pittens was er als de kippen bij en kopte de rebound binnen. Elbers bracht meteen daarna Guus Reijnders die sterk inviel. In de 77e minuut vond hij de doelman uit Overloon op zijn weg en trof niet het net bij een goede aanval. In de 85e minuut moest Pluk nog een keer goed ingrijpen, maar verder werd SSS’18 niet meer gevaarlijk.

Een mooie en ook broodnodige overwinning, van een als collectief voetballend elftal. Het is een ontzettend vreemde competitie. Rhode pakte de 2e periodetitel. In de eerste periode stonden die stijf onderaan!