KNVB past afgelasting-procedure aan

12 februari 2019 20:00

Webredactie

Het lijkt er op dat het weer beter gaat worden, maar tot dusver is het veelal pech in de voetbalcompetitie. Ook dit weekend waren er weer wedstrijden afgelast vanwege de vele regenval. Er was veel kritiek op hoe de voetbalbond omging met algemene afgelastingen, omdat deze soms erg laat pas bekend werden gemaakt. De KNVB heeft hier beterschap in beloofd en kondigde aan dat het voortaan algemene afgelastingen de avond voor de wedstrijden communiceert. Gelukkig konden dit weekend nog wel een aantal teams in actie komen. Daarover meer ook in dit (iets verkorte) eerste weekendverslag van 2019!

Waarom kon de KNVB dit niet al eerder doen? Nou, dat was een bewuste keuze: “Onze intentie is altijd om zoveel mogelijk wedstrijden door te laten gaan. Daarom werd het besluit tot zaterdagochtend uitgesteld, zodat de meest recente feiten en cijfers van MeteoConsult en consuls beschikbaar zouden zijn.” Dat bleek echter niet de meest ideale situatie voor de clubs en spelers zelf. Nu is aangekondigd dat voor de zaterdagwedstrijden er in principe op vrijdagavond bericht is indien er afgelastingen zijn en bij zondagwedstrijden is dat op zaterdagavond. Alleen in uitzonderlijke gevallen zou het kunnen zijn dat er op 06.00 uur van de ochtend zelf nog een bericht komt. Houd daarvoor de website en de Voetbal.nl-app in de gaten.

Bij club-afgelastingen kan er ingespeeld worden op de specifieke situatie (en in zulke gevallen kan er dus nog wel later een afgelasting zijn) en in zulke gevallen kan het zijn dat afgelastingen wat later volgen. Dit weekend was daarin zo’n geval, waarbij de regenval in de nacht en ochtend er voor zorgden dat het natuurgras niet goed bespeelbaar was.

Heren 2 kwam wel in actie, in Schijndel tegen Schijndel 2. Het zag er in eerste instantie veelbelovend uit, want in de 35e minuut kwamen ze op 0-1
door Wout Soetekouw die het eindstation was van een schitterende aanval. In het verloop van de wedstrijd creëerde de mannen van coach Sjuul van
der Heijden de mooiste kansen om de wedstrijd te beslissen, alleen vergaten ze het telkens af te maken. “Hierdoor kon Schijndel in de 86e minuut vanuit een corner met hun eerste schot op goal terugkomen tot 1-1. Zonde!”
De derby in Vorstenbosch liep slecht af voor ons vierde herenelftal. “Vorstenbossche Boys 2 had duidelijk beter haar best gedaan de conditie en het balgevoel op peil te houden tijdens de winterstop.” Heren 4 kwam er niet aan te pas in deze fysieke wedstrijd. Volgende week wacht hen wederom een zware wedstrijd, want dan staat de topper tegen WHV 2 op het programma!

Heren 7 ging voortvarend van start. Met een zowat fitte groep tentoonspreide de ploeg veel strijdlust en dat leidde al vroeg in de wedstrijd tot een voorsprong. Het beloofde een fysieke wedstrijd geworden, maar nog de objectieve gelegenheidsscheidsrechter David Smits werd er tijdig ingegrepen waar nodig. Er werden (verdedigend) risico’s gelopen, waardoor er zeker ook kansen werden weggegeven. Er werd gerust met een 3-3 stand, waarvan maar liefst drie doelpunten uit een penalty. Uiteindelijk wist het zevende met slim spel en een enthousiaste Rob van den Heuvel de winst binnen te slepen.
In Oss kwam Heren 8 in actie. Op de koude en vroege ochtend mocht er gevoetbald worden tegen Schadewijk 5. Tegen de verhouding in kwam heren 8 op een 1-0 voorsprong door een goal van Raoul Herckenrath. Na de voorsprong was er al snel de gelijkmaker, waarna Schadewijk door verdedigende fouten al snel de score opvoerde tot 5-1 met de rest. In de tweede helft werd er nog twee keer gescoord door Grard van Gerwen, die daarmee (tijdelijk?) afscheid neemt met een knaller voor hij aan zijn buitenlandse avontuur begint. Het mocht echter allemaal niet baten, want uiteindelijk eindigde de wedstrijd in een 8-3 en bleven de drie punten dus in Oss.
Bron: KNVB, Beeld: Archiefbeeld RKSV Prinses Irene

2018-2019 Afgelastingen KNVB Voetbal Weekendverslag week 6