COLUMN: Teruggefloten

16 juni 2018 21:00

H. van den Boogaart

Het heeft een tijdje geduurd maar ik vond het persoonlijk weer eens tijd om wat te schrijven over het Nederlands Elftal en het Nederlandse voetbal in het algemeen. Zoals iedereen wel bekend is ontbreekt het Nederlands Elftal helaas op het W.K. voetbal in Rusland 2018. Natuurlijk is dat jammer, maar moeten we wanhopen? Ik persoonlijk vind van niet.

De kwalificatie verliep voor ons teleurstellend en daarin ontbrak het ons ook aan geluk en ook aan logische keuzes van vorige bondscoaches, met name Danny Blind. Maar laat ik nu niet in herhaling vallen en vooruit gaan kijken.
Met de aanstelling van Ronald Koeman als bondscoach heeft de KNVB naar mijn mening een goede keuze gemaakt. Het had echter wel een paar jaar eerder moeten gebeuren na het WK van 2014, maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Hoe gek het ook klinkt: misschien is het voor het Nederlandse voetbal wel eens goed dat we nu ontbreken. We hebben zowel het EK 2016 als het WK 2018 al gemist. Wij denken vaak het voetbal te hebben uitgevonden en vinden de Hollandse school heilig. De andere ons omringende landen hebben echter ook niet stilgezeten en hebben ook dingen van ons voetbal geleerd, terwijl wij stil zijn blijven staan. Vooral onze oosterburen, de Duitsers, hebben veel van onze speelstijl opgestoken en hebben daar ook lering uit getrokken. Zij spelen veel aantrekkelijker voetbal als dat we ooit van ze hebben gezien. Menigeen zal mij dat niet in dank afnemen, maar ik probeer altijd zo objectief en neutraal mogelijk te zijn.

Natuurlijk staat of valt alles natuurlijk ook met talent. Duitsland, Frankrijk en Spanje hebben dat in overvloed met onder andere Özul, Reus, Pogba, Costa, Muller, etcetera. Dit zijn allemaal al spelers die hebben deelgenomen aan een groot toernooi of wereldkampioen zijn geweest en daardoor ook een enorme ervaring hebben. Ik denk persoonlijk dan ook dat één van deze drie bovengenoemde landen wereldkampioen gaat worden dit jaar in Rusland. De Mannschaft verdedigt natuurlijk hun titel uit 2014, maar er zijn ook weinig landendie twee keer achter elkaar de titel wisten te veroveren, alleen Brazilie (in '58 en '62) en Italië (in '34 en '38) lukte dit eerder. Zelfs Duitsland is dat dus nog niet eerder gelukt, we wachten het maar af of het ze dit jaar wel lukt.
Vraagteken is ook wat de Zuid-Amerikaanse landen gaan doen. Daarmee doel ik vooral op Argentinië, met Messi, en Brazilië, met Neymar, want zij horen natuurlijk ook traditioneel tot de favorieten op het WK.

Toch denk ik dat het Nederlandse voetbal wel weer terug zal komen. We speelden wat vriendschappelijke interlands (winst tegen Portugal, twee gelijke spelen tegen Italië en Slowakije en de nederlaag tegen Engeland, die outsider is op dit WK). Ik denk dat Koeman op de goede weg is maar we hebben nog een lange weg te gaan. Hoopgevend is dat we in ieder geval twee Nederlanders in de Champions League-finale hadden staan, in de personen van Virgil van Dijk en Clyde Wijnaldum.
Het talent komt eraan naar mijn mening, met Donny van Beek, Matthijs de Ligt, Steven Berghuis en Justin Kluivert, maar het is fysiek allemaal misschien nog niet sterk genoeg. Dat krijg je alleen door echte internationale wedstrijden op het hoogste niveau te spelen.
Laten we niet wanhopen, maar misschien zullen we ook eens wat meer naar andere landen en speelstijlen moeten kijken, zoals Ijsland bijvoorbeeld(maar 334.000 inwoners, wél op het WK!) en onze Hollandse voetbalschool niet heilig verklaren!

Ik wens iedereen toch een fijne zomer en veel kijkplezier voor de liefhebbers met het WK voetbal, ondanks het ontbreken van Oranje.

Henk van den Boogaart (alias Johan Derksen)
Bron: Beeld: FIFA Worldcup

2018 Column Nederlands elftal Teruggefloten WK 2018