Kantine vol luisteraars geboeid door Ed Janssen

30 januari 2018 0:00

Jeugdcommissie TC

Ed Janssen kan een bomvol clubhuis boeien met zijn inspirerende presentatie over zijn vak als betaald voetbal scheidrechter.
Dankzij een grote opkomst, voornamelijk door de aanwezigheid van vele jeugdleden in de categorie JO15 t/m JO19, kunnen we spreken over een zeer geslaagde avond. Elk jaar blijkt maar weer dat het halen van het verplichte spelregelbewijs een opgave kan zijn voor sommige jeugdleden. Dit jaar verloopt dit echter uitstekend en moeten enkele jeugdleden de eindproef maken. In dat kader werd dan ook de avond afgetrapt door Theo van Vught en iedereen welkom geheten waarna hij het stokje overgaf aan Ed Janssen.

Normaal gesproken zijn spelregels taaie stof maar door wedstrijdvoorbeelden te laten zien, met de onderlinge communicatie erbij van de assistent scheidsrechters, werd het alles behalve een saaie avond. Als eerste onderwerp blikte Ed Janssen terug op de wedstrijd van afgelopen zondag die hij gefloten had Heracles- PSV. In deze wedstrijd waren er een aantal discutabele momenten, maar door zijn uitleg en deze beelden vertraagd te laten zien bleek dat hij die momenten goed had beoordeelt.

Na zichzelf uitgebreid voorgesteld te hebben, gaf hij een verklaring waarom hij was gaan fluiten. “Op het veld heb ik de eindverantwoording en moet ik beslissingen nemen. Dat geeft me veel voldoening en daarnaast beleef ik er erg veel plezier aan. Thuis heb ik drie meiden zitten en daar heb ik niks te vertellen.” Met zulke voorbeelden en humor probeerde hij de avond interactief te houden en luchtig. Nog voor de pauze kreeg de grote groep opgekomen jeugd- en kaderleden uitleg over hands. Wanneer wel en wanneer niet. Ook nu werden beelden getoond en uitleg gegeven, waardoor sommige keuzes beter te begrijpen waren.

Na de pauze ging Ed Janssen verder met D.O.G.S.O. - Denying Obvious Goal Scoring Opportunity. In het Nederlands was daarbij de uitleg: wanneer is er sprake van een scoringskans en hoe moet deze worden bestraf als deze scoringskans onreglementair wordt gestopt d.m.v. een overtreding; wanneer krijgt de overtredende speler daarvoor rood en waarom soms een gele kaart. Ook hier ontstond er weer een leuke discussies.

Als laatste onderwerp maakte Ed natuurlijk reclame voor het vak van scheidsrechter op ieders niveau en hoopte met deze avond jeugdleden te inspireren tot het gaan fluiten van wedstrijden. Daarvoor maakt hij zich sterk en gaf aan dat de KNVB op dat gebied een actief beleid voert. De meeste spreekbeurten die Ed bij clubs houdt is vaak voor bestuurders en clubleden in de leeftijd van 40 tot 65 jaar. Bij Prinses Irene was de jonge generatie zeer goed vertegenwoordigd en hopelijk zitten daar nieuwe jeugdscheidsrechters in wording tussen. Hopelijk zijn die geïnspireerd geraakt door de enthousiaste wijze waarop Ed Janssen over zijn vak als betaald voetbal scheidsrechter praat. Als dat zo is kunnen zij contact opnemen met onze scheidsrechter-coördinator Arnold van Tilburg (tel: 06 - 30 16 36 46, e-mail: [email protected]).

Omstreeks 20.45 uur werd de avond afgesloten, Ed Janssen bedankt voor zijn inspirerende presentatie en kunnen we terug kijken op een mooie avond.

2017-2018 Activiteit Ed Janssen Jeugd KNVB Spelregelavond Spelregelbewijs Verslag Voetbal