KNVB staat op zijn strepen: uitwijken naar kunstgras is verplicht

28 januari 2018 6:00

KNVB, Beeld; KNVB Media

Na een paar weken van relatieve rust gaat voor Heren 1 de competitie weer van start. De KNVB is het gedurende de afgelopen weken niet ontschoten dat er soms grote onderlinge verschillen zijn in het aantal gespeelde wedstrijden. De KNVB vindt dat geen wenselijke situatie en om er voor te zorgen dat dit zo snel mogelijk, maar in ieder geval vóór 27 mei, wordt recht getrokken, heeft zij het besluit genomen om het verplicht te stellen om uit te wijken naar een kunstgras veld indien het natuurgrasveld niet bespeelbaar is en men wel beschikt over een (veilig) kunstgrasveld.

In het voetbal zijn er verschillende partijen die een bepaalde voorkeur hebben voor kunstgrasvelden of natuurgrasvelden, maar buiten die discussie om zijn alle partijen het wel eens dat een kunstgrasveld met het Hollandse weer een stuk betrouwbaarder is om te bespelen. Met name in de 'natte' maanden van november tot en met februari vallen er regelmatig wedstrijden uit op natuurgrasvelden, omdat deze simpelweg te drassig zijn om op te voetballen. Kunstgras is vrijwel altijd (behalve met sneeuw) bespeelbaar.

Bij Prinses Irene hebben we sinds 2012 beschikking over twee kunstgrasvelden; één voor korfbal en één voor voetbal. Korfbal speelt (vrijwel) alle wedstrijden op het veld en het voetbalkunstgrasveld is als hoofdveld ook druk bespeeld. Hier is destijds gekozen voor een veld van goede kwaliteit, waardoor de mat er nog steeds als nieuw uit ziet. Echter niet elke club heeft een kunstgrasveld en als dit wel het geval is, dan is deze lang niet altijd in goede conditie. Erp is bijvoorbeeld een club dat wel beschikt over een kunstgrasveld, maar als hoofdveld een natuurgrasveld heeft gekozen. Bij afgelastingen wijkt men ook liever niet uit naar het kunstgrasveld. Nu zijn zij echter, net zoals alle andere clubs tot en met de eerste klasse, met ingang van 27 januari verplicht om uit te wijken naar het kunstgrasveld bij afgelastingen. Alleen als de veiligheid van spelers en publiek niet gegarandeerd is op het kunstgrasveld, kan men onder deze verplichting uit. Dit moeten zij ondertussen al hebben aangetoond bij de KNVB. Dit is bij Erp niet het geval, dus de wedstrijd tegen Heeswijk van vandaag vindt sowieso doorgang.

De KNVB draagt verschillende argumentenaan voor deze nieuwe verplichting:
- Het aantal beschikbare inhaalmomenten is beperkt.
- Het zoveel mogelijk voorkomen van midweekse wedstrijden.
- De laatste twee programma's, zo mogelijk gelijktijdig laten spelen.
- Het verschil in wedstrijden binnen de poules zo klein mogelijk houden.
- Verenigingen die niet willen uitwijken hebben al een achterstand, de kans dat ze bijtrekken is niet groot.
- In de periode vanaf 27/28 februari tot aan het weekend van 28/29 april zijn er programma's gepland waarin slechts sporadisch sprake is van inhaalmogelijkheden

Dat de competitie eindigt op 27 mei lijkt men in ieder geval belangrijk te vinden. In klasse 2H zijn de onderlinge verschillen in het aantal wedstrijden overigens niet zo groot. Onze heren hebben 11 wedstrijden gespeeld en alle teams in deze klasse hebben 10 dan wel 11 wedstrijden gespeeld, met uitzondering van TGG dat er 'maar' 9 heeft gespeeld in de eerste competitie helft. Hoe dan ook lijkt deze nieuwe regel vooral van toepassing te zijn in de maanden met nat weer. Gelukkig gaan we ook weer richting de lente, waardoor het hopelijk niet vaak meer nodig is voor clubs om uit te wijken naar een veld wat niet hun voorkeur heeft.

2017-2018 2H H1 KNVB Kunstgras Regelgeving Voetbal