Ruim 200 zonnepanelen op dak kantine en kleedaccommodatie

5 november 2022 17:00

Webmaster

Op de jaarvergadering van donderdag 3 november kreeg het bestuur toestemming van de leden, om in het kader van duurzaamheid en om de hoge energieprijzen het hoofd te bieden, maar liefst 202 zonnepanelen te gaan leggen, aan de terraszijde, (zie archief foto). De op de vergadering nieuwgekozen voorzitter René van de Ven, die al een tijdje de functie ad interim vervult, lichtte het een en ander met een presentatie toe. Voor dit alles is een investering nodig van € 94.700. Voor deze investering heeft de vereniging een beroep gedaan op de subsidieregeling BOSA en verwacht men 30% subsidie te ontvangen. Het restant (€ 66.500) wordt gedekt door het afsluiten van een stimuleringslening verduurzaming sportaccommodatie bij de gemeente Bernheze tegen een (lage) rente van 0,5 %.

Gegeven de energieprijzen was het noodzakelijk dat de benodigde maatregelen worden genomen. Bij ongewijzigd beleid zouden de energiekosten op basis van de huidige marktprijzen oplopen van ongeveer € 15.000 per jaar naar meer dan € 100.000 in 2023. Dat zou een verdubbeling van de contributie betekenen. Er werden enkele maanden geleden twee commissies gevormd die aan het werk gingen om de lasten te beperken die met energie van doen hebben.

De commissie ‘Verlaging Energieverbruik’ (Bart van der Linden, Ad van der Heijden, Antoon van der Ven, René van de Ven), deed een aantal voorstellen en ingrepen die nu al een hele forse verlaging van maar liefst 40% van het energieverbruik opleveren.  De belangrijkste waren:

•      LED VERLICHTING

•      VELDVERLICHTING TRAININGSVELD 3 BUITEN GEBRUIK STELLEN

•      BEPERKEN GEBRUIK KOEL-/ EN VRIESCAPACITEIT

•      TIJDKLOK OP DOUCHEWATER

•      VERLAGEN MINIMUM EN MAXIMUM TEMPERATUUR KANTINE

•      GEBRUIK LUCHT- EN WARMTECIRCULATIESYSTEEM

•      UITZETTEN SYSTEMEN ALS DIT MOGELIJK IS

•      ISOLEREN

•      BEWUST OMGAAN MET GEBRUIK

Maar ook bij dit lagere verbruik, stijgen de energiekosten nog schrikbarend ten opzichte van de referentiejaren 2018-2019, die als referentie zijn gekozen omdat de laatste 2 jaren door corona geen zuivere vergelijking mogelijk maken.

Daarnaast was er de commissie Duurzaamheid, (Mario van Dijk, René van Boxtel, Piet Rovers, Antoon van der Ven, René van de Ven),i.s.m. BECO (Bernhezer Energie Corporatie) en De Groene Club (KNVB NOC*NSF). Deze onderzocht op welke wijze onze accommodatie verduurzaamd kan worden. De grootste maatregel is dus om 202 zonnepanelen te gaan leggen. Daarnaast worden in enkele ruimtes airco’s gehangen, zodat die snel een ruimte kunnen koelen en verwarmen, maar wordt de verwarming daar uitgeschakeld als ze niet in gebruik zijn. Van het gas af is nu nog een brug te ver en kost veel meer dan het nu op zou brengen, zo vertelde Van de Ven op vragen uit de vergadering.

Toch verzekerde hij dat de vereniging blijft streven naar een volledige duurzame accommodatie want uiteindelijk is dat de enige methodiek om de energiekosten beheersbaar te houden.

Dankzij de genomen maatregelen, verlagen verbruik en verduurzamen, wordt voorkomen dat de contributie met 100% moet worden verhoogd. Toch ontkomt de vereniging er niet aan de contributie te gaan verhogen. Wat de nieuwe contributie wordt en wat verder in de jaarvergadering aan bod is geweest zal komende week in enkele artikelen worden gepubliceerd.

45F8F167-DBFB-4DB8-85BE-37CE76BD8D00.jpeg

Duurzaamheid