Voortgang commissie energie

1 juni 2022 0:00

Commissie Verlaging Energie en Commissie Duurzaamheid

Zoals jullie weten zijn twee commissies (Commissie Duurzaamheid en Commissie Verlaging Energie) druk doende om het energiegebruik en de energiekosten naar beneden te brengen. De samenstelling van deze commissies is terug te vinden op de website onder het kopje organisatie. Heb jij tips of ideeën geef dit dan aan één van de commissieleden door.

De commissie duurzaamheid kijkt naar de gewenste investeringen om de accommodatie binnen financieel verantwoorde kaders te verduurzamen. Zij hebben de afgelopen weken gesprekken gevoerd met De Groene Club en Beco. De Groende Club is opgericht door de KNVB met als doel te komen tot een 5 stappenplan om de accommodatie te verduurzamen. De Bernhezer Energie Coöperatie (Beco) is een lokaal initiatief van betrokken inwoners uit Bernheze die zich inzetten voor eigen lokale, betaalbare en duurzame energie in Bernheze. Met beide partijen hebben we goede gesprekken gehad en aan de hand van een inventarisatie gaan zij een advies uitbrengen over de gewenste investeringen.  De Groene Club en Beco verwachten in juni een advies te kunnen uitbrengen waarna de commissie in overleg met hun een investeringsplan gaat opstellen. Het streven van deze commissie is om in september aan de Algemene Ledenvergadering een (investerings)plan te presenteren zodat daarna bij een positief besluit het plan kan worden uitgevoerd. Ook is deze commissie de mogelijkheden aan het onderzoeken van energieopslag. Zo hebben zij een overleg met HoCoStoom een beeld te krijgen van de mogelijkheden van warmteopslag in combinatie met PV panelen.

De commissie verlaging energie is aan het onderzoeken op welke wijze we het huidige energiegebruik kunnen verlagen. Zo hebben zij besloten de conventionele verlichting van trainingsveld 3 buiten gebruik te stellen. Op dit moment zijn zij druk bezig een goed beeld te krijgen van het huidige energiegebruik. Zo worden aan de apparaten meters geplaatst om het energieverbruik te meten. Hierbij wordt ook gekeken naar het nut en noodzaak van de apparaten. Indien mogelijk voeren zij direct maatregelen door. Zo hebben zij besloten de TL verlichting in de gang van de kleedaccommodatie en deverlichting in de keuken zo spoedig mogelijk door LED te vervangen. Een andere maatregel die zij hebben genomen is de boiler in de bestuurskamer uit te zetten omdat hier nauwelijks gebruik van wordt gemaakt en er goede alternatieve in de accommodatie aanwezig zijn. Daarnaast is besloten de twee koelkasten in de massageruimten uit te zetten en te verwijderen. Deze koelkasten werden alleen voor icepacsgebruikt. Besloten is de icepacs voortaan in de koelkast van de theeruimte te bewaren. Ook hun streven is in de komende maanden een duidelijk beeld te kunnen geven op welke wijze het energiegebruik is en kan worden verlaagd.

Duurzaamheid