1e actie bezuinigen op energie bekend

14 mei 2022 8:00

Webmaster/Commissie Duurzaamheid

Vorige week meldden we al, dat er een geweldige inspanning nodig is om de energielasten voor onze vereniging terug te brengen. Zouden we op dezelfde voet verder gaan met het verbruik van energie, dan zou dat extra kosten geven, ten opzichte van vorige jaren, van zo’n € 20.000. Waarschijnlijk nog hoger omdat in juli de prijzen, zoals het er naar uit ziet, nog hoger worden. Een energietoeslag op de contributie lijkt onontkoombaar. Het bestuur kondigde maatregelen aan. De eerste is de samenstelling van een commissie duurzaamheid. Hieronder wordt duidelijk wie er zitting in krijgen en welke acties worden ondernomen.

De afgelopen week hebben we de commissie duurzaamheid gevormd. Deze commissie bestaat uit: René van Boxtel, Antoon van der Ven, Piet Rovers, Mario van Dijk en René van de Ven. In voorkomende situaties zal onze penningmeester, Marij Bellen - van Den Bosch, de commissie assisteren bij de financiële doorberekeningen.

De commissie heeft direct een tweesporenbeleid uitgezet. Zo hebben zij “De Groene Club” en “Beco” benaderd om de vereniging te ondersteunen bij het verduurzamen van onze accommodatie. Beiden partijen hebben inmiddels aangegeven ons te willen helpen en op korte termijn zullen de eerste gesprekken volgen.

Daarnaast is de commissie partijen aan het benaderen die ons van de benodigde informatie kunnen voorzien met betrekking tot de mogelijkheden van energie- en warmteopslag. Energie neutraal is namelijk alleen mogelijk als we energie- en/of warmte kunnen opslaan. Voor alle investeringen zal uiteraard een doorberekening worden gemaakt van de terugverdientijd. De basis voor de investeringen zal dan ook een acceptabele terugverdientijd zijn.

Ook is contact met de gemeente gelegd en de vraag neergelegd op welke wijze zij ons bij deze problematiek kan ondersteunen.

De commissie wil snel stappen zetten maar merkt ook dat het erg druk is omdat heel veel partijen met het nemen van maatregelen op het gebied van duurzaamheid aan de slag zijn.

Ons streven is om binnen drie maanden met een investeringsvoorstel te komen die dan aan de leden van de vereniging zal worden voorgelegd. Om dit te kunnen realiseren is het van belang dat in een korte tijd zoveel mogelijk kennis wordt verzameld. Ook bij onze leden is wellicht veel kennis over het verduurzamen van onze accommodatie aanwezig. Wij nodigen deze leden van harte uit om dan contact op te nemen met een van de genoemde commissieleden.   Alleen samen zijn we in staat om tot de beste oplossing te komen en deze uitdaging te klaren.

Commissie Duurzaamheid.

Duurzaamheid