Hoe moet het verder competitie voor A-categorie?

16 december 2021 0:15

Webmaster

Het kabinet heeft bekend gemaakt dat de 'avondlockdown' tot en met vrijdag 14 januari 2022 blijft gelden. Dit betekent dat naast bijvoorbeeld de horeca, niet-essentiƫle winkels, sportscholen, ook sportparken nog een maand om 17.00 uur de deuren moeten sluiten. Het amateurvoetbal voor de A-categorie ligt ook tot (minimaal) deze datum stil.

De vraag is hoe het verder moet met het seizoen 2021-2022, ook omdat er nu al veel achterstand is bij verschillende verenigingen door afgelastingen. Stel dat je vanaf 14 januari na 17.00 uur weer op de velden mag en dus weer kunt trainen, dan nog duurt de voorbereiding op de eerste competitiewedstrijden al snel (minimaal) drie weken. In het meest gunstige scenario kunnen we dus medio februari weer van start. De looptijd voor het uitspelen van de competitie bedraagt dan ‘officieel’ nog een kleine 4 maanden. Dat zijn ongeveer dertien speelronden. Sommige ploegen hebben nog maar een wedstrijd of 6 gespeeld, die zouden dan in dat tijdbestek misschien wel 18 wedstrijden moeten afwerken!?

Laten we hopen dat alle teams zowel in de A- als B-categorie weer kunnen gaan trainen vanaf 14 januari. Misschien is het dan nog mogelijk om de competitie in zijn geheel uit te spelen. Duidelijk is nu al dat dan sowieso wedstrijden midweeks moeten worden ingehaald, tenminste als de KNVB blijft kiezen voor het beëindigen van de competities in mei. Het is afwachten wat de voetbalbond gaat doen, mogelijk hebben ze wel scenario’s klaarliggen!?

Bron: Foto: Veronica inside