Wat te doen bij afgelasting door corona?

28 januari 2022 12:30

Knvb

Wat moet ik doen als iemand in mijn team positief getest heeft op het coronavirus?
In het geval van een positieve test in je team is het verstandig om zo snel mogelijk, via de betrokkene, te schakelen met de GGD. Zij doen een bron- en contactonderzoek en zullen aangeven welke regels gelden voor contacten die voortkomen uit het bron- en contactonderzoek zoals de teamgenoten van de speler.

Over het algemeen verblijven sporters tijdens een wedstrijd of training niet meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van een andere persoon en ziet de GGD teamgenoten als 'overige niet nauwe contacten'. Deze spelers mogen in dat geval blijven deelnemen aan wedstrijden maar moeten hun gezondheidssituatie goed in de gaten houden en thuisblijven zodra een van de door de overheid genoemde klachten optreedt.

Heb je contact gehad met iemand met corona, check dan op de site van de Rijksoverheid of je in quarantaine moet. Over het algemeen geldt dat je niet in quarantaine hoeft als:

• Je de afgelopen 8 weken positief bent getest en je geen klachten hebt
  • Je meer dan een week geleden een boostervaccinatie hebt gehad en geen klachten hebt

Wat moet ik doen als ik geen volwaardig team op de been kan brengen door corona?

Standaardteams

• Informeer tegenstander
  • Informeer de scheidsrechter
  • Bel op zaterdag KNVB Contact of op zondag de weekenddienst Arbitrage.
  • Wij plannen de wedstrijd op korte termijn midweeks opnieuw in.

Betreft het een doordeweekse melding of wedstrijd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met KNVB Contact via 088 – 027 5050 of [email protected] om de situatie te bespreken.

Overige A-categorie

Betreft het een melding of wedstrijd in het weekend? Volg dan dit stappenplan:

• De wedstrijd afgelasten in de Wedstrijdzaken app en zet in het opmerking veld ‘Corona’.
  • Informeer tegenstander en de aangestelde scheidsrechter.
  • Geef dit direct door aan de KNVB via [email protected].
  • Wij plannen de wedstrijd op korte termijn midweeks opnieuw in.

B-categorie

Betreft het een melding of wedstrijd in het weekend? Volg dan dit stappenplan:

• Informeer tegenstander en de aangestelde scheidsrechter.
  • Overleg samen een nieuwe midweekse speeldatum op korte termijn en voer deze nieuwe datum in via Sportlink Club

• Wedstrijden die geen nieuwe datum krijgen, worden door ons opnieuw vastgesteld met uitzondering van de pupillen. Houd er gezien de overgebleven speeldagen rekening mee dat dit midweeks kan zijn.

Betreft het een doordeweekse melding of wedstrijd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de tegenstander, overleg samen over een nieuwe midweekse speeldatum op korte termijn en geef deze direct door aan de KNVB via [email protected].

Bron: Knvb

Corona