Vrouwenvoetbalafdeling werkt aan de toekomst

21 mei 2020 23:15

Vrouwen 1

Nu het voetbal stil ligt, zijn clubs meer actief bezig achter de schermen om de selecties rond te krijgen voor het volgende voetbalseizoen. Ook trainer Alex Sangoer van Prinses Irene Vr1 houdt zich daar mee bezig: “Vooral bij de vrouwen is het heel erg op te merken. Via social media zie je dagelijks oproepen van teams om speelsters te werven. Het is ook niet gek als je weet dat de kweekvijver nog lang niet zo groot is als bij de mannen.”

“Ook bij Prinses Irene zijn we volop bezig, om onze weg die we ingezet hebben door te zetten. De filosofie van de club is dat we er veel voor willen doen, om de speelsters uit de eigen jeugd door te laten stromen. Eens in de zoveel tijd komt er wel een speelster langs, die bij haar overstap van de jeugd naar de senioren in korte tijd een basisplaats binnen Vrouwen 1 weet af te dwingen.

Voorbeelden daarvan de laatste jaren zijn Britt van de Wiel (Sparta Rotterdam) en Meggie van de Oever (Spring Hill College in Amerika), die enorm ambitieus zijn en nu een andere uitdaging hebben weten bereiken. Speelsters die je natuurlijk als team en vereniging graag behoudt, maar dit is ook wat Prinses Irene is en wil zijn: speelsters die ambitieus zijn te willen helpen in hun ontwikkeling, niet alleen op technisch of tactisch vermogen, maar vooral op mentaal vlak.

Om het maximale te halen vereist een enorme doorzettings vermogen. Iets wat jonge meiden nog weleens onderschatten, maar met alleen talent ga je het niet redden. Zo is het een win-winsituatie voor iedereen. Het individu blijft op niveau voetballen, met gedreven spelers om haar heen. De speelster kan zich in de kijker spelen om een stap hoger op te kunnen komen. Voor de club is het fantastisch als speelsters bij hun nieuwe club een vaste waarde blijkt te zijn. Zo draagt Prinses Irene haar steentje bij in het vrouwenvoetbal in het geheel.

Dit seizoen zijn Lindy Pittens (3e seizoen), Fleur van Vilsteren (2e seizoen), Chanel van Bussel (2e seizoen) Sara Theuniszen (jeugd) en Rosie Strik (jeugd) de speelsters die we naar voren hebben geschoven vanuit het 2e vrouwenelftal of jeugd. Deze speelsters hebben een wat andere route belopen dan bijvoorbeeld Britt en Meggie, omdat zijn speelsters die in de jeugd niet voor een standaard-elftal uit zijn gekomen.

Uiteindelijk hebben zij ook het eerste hebben gehaald. Zij ervaren dat de weg erna toe te halen is, maar realiseren zich dat het enorm veel geduld kost om minuten te mogen maken bij Vrouwen 1 en dat het hard werken is om aan te haken bij de basis. Speelsters die reëel en bewust ervan zijn dat ze minuten moeten blijven maken om zich door te kunnen ontwikkelen, dat kunnen doen bij Vrouwen 2 en er weer staan als er een beroep op ze wordt gedaan bij vrouwen 1 – zonder dat ze er dan van uit gaan dat ze minuten mogen maken. Het vergt mentaal ontzettend veel van deze speelsters, maar het verhaal van Lindy Pittens bijvoorbeeld bewijst wat het uiteindelijk kan opleveren. Hopelijk zien we in de nabije toekomst meerdere speelsters die het voorbeeld volgen van deze meiden.

Omdat op sportpark De Schellen meer is dan alleen voetbal, verwelkomen we ook veel speelsters van buiten af. Meisjes uit Nistelrode hebben namelijk behalve voetbal een keuze uit korfbal of om aan te sluiten bij de Dancing Kids, wat allemaal onderdak heeft gevonden op ons sportpark. Hier is dan ook wederzijdse respect naar elkaar toe, om de keuze over te laten aan het kind. Of je nu prestatief of recreatief wilt voetballen, korfballen of dansen: het kan allemaal op ieders niveau.

De speelsters van buitenaf die zich aanmelden, kiezen bewust voor Prinses Irene, mede door de uitstraling en waardering die er voor het vrouwenvoetbal is. De speelsters die wij benaderen zijn speelsters waarvan we voldoende informatie hebben verzameld dat zij passen binnen de visie van Prinses Irene. Kwaliteit is zeer welkom, maar de persoon achter de speelster vinden wij belangrijker. Zoals we dat ook meegeven aan de jeugd: we creëren voor aanwinsten mogelijkheden om op niveau te kunnen presteren. Daar zijn we duidelijk in wat er van ze wordt verwacht. We communiceren open en transparant, zonder beloftes te maken die we niet waar kunnen maken. Op deze manier krijgt een speelster duidelijkheid. De ene kan er mee omgaan de andere wat minder. Op deze manier filteren we de samenstelling van de selectie, waar “samen”, “verbonden” en “betrokkenheid” (mede) de kernwoorden vormen van onze vereniging.

Prinses Irene voetbalt altijd om te winnen (doorzettings- en uithoudingsvermogen), maar het publiek moet ook vermaakt worden (technische/tactisch) en gaat ook altijd uit van eigen kracht.
Dit alles is niet in één seizoen of een paar seizoenen te realiseren. Het heeft tijd nodig, daar zijn we ons als club en spelersgroep zeker van bewust. Om het te behalen moet elke stap een goede stap voorwaarts zijn, we laten ons niet opjagen. Door bijvoorbeeld in te gaan om een verzoek in te dienen bij de KNVB om een plaats te bemachtigen in de hoofdklasse, wat de KNVB openbaar heeft gemaakt naar clubs. Wij geloven in onze visie op de langere termijn en de speelsters en staf die (wanneer we weer zonder beperkingen mogen voetballen) er hard voor werken om dat op het veld toonbaar te maken.”

Op de facebook-pagina RKSV Prinses Irene vrouwenvoetbal, die beheert wordt door Prinses Irene Vr1, zijn de afgelopen tijd diverse portretten gepubliceerd van de speelsters en staf van het team. Wil je meer weten over de sfeer, cultuur, prestaties en speelsters van Vr1 en Prinses Irene? Klik dan vooral even hier of stel je vraag aan Alex of een van de dames!

Bron: Beeld: Archiefbeeld RKSV Prinses Irene

2020-2021 Alex Sangoer VR1 start nieuwe seizoen voetbal