Prinses Irene strijdend naar gelijkspel

DAW Schaijk 1 (zon)

RKSV Prinses Irene 1 (zon)

2e klasse G

16 april 2023 14:30

H. Janssens

Sportpark Den Heuvel
Bossestraat 56
5374HV
SCHAIJK

Opstelling RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Prinses Irene speelde in Schaijk tegen koploper DAW met 1-1 gelijk. Voor rust kwamen de mannen van “Van Tilburg Mode & Sport” na een kwartier spelen op 0-1 via aanvoerder Tim van den Brand. Dat was gezien het spelbeeld tot dan toe tegen de verhouding in. Na de voorsprong kwam de wedstrijd meer in evenwicht. Na rust was DAW de bovenliggende partij en lieten ze zien niet voor niets de ranglijst aan te voeren. Twee keer ontsnapte Prinses Irene omdat de paal DAW in de weg stond. In de 70e minuut schoot Jacco van der Heijden prachtig de 1-1 binnen. Daarna bleef DAW sterk aandringen en was het, voor de goed opgekomen toeschouwers uit Nistelrode, soms billen knijpen. Echte grote kansen waren er echter niet meer voor de mannen uit de gemeente Maashorst. Wel kwam Prinses Irene, zeker in de laatste 10 minuten, nog een paar keer gevaarlijk door. Maar uiteindelijk bleef het bij de zwaarbevochten 1-1.

Luchtmacht
Bij Prinses Irene stond de 19-jarige Guus Elbers voor het eerst in de basis. De fysiek sterke middenvelder kweet zich goed van zijn taak. Hij verving de nog steeds afwezige Tim van der Heijden. DAW begon furieus aan de wedstrijd en dwong in de eerste 10 minuten 3 corners af, waarbij de “luchtmacht” bestaande uit de gebroeders Megens en Rens Vogels mee naar voren trok. Met het nodige kunst en vliegwerk werden doelpunten voorkomen. In de 10e minuut mocht Prinses Irene doelman Pluk bedanken, hij redde voortreffelijk toen de beste man aan DAW zijde, Jarno v.d. Heijden, alleen voor hem verscheen. Uit het niets scoorde Prinses Irene de 0-1. Tim van den Brand maakte op het middenveld een overtreding maar scheidsrechter Jannssens, ontging dat blijkbaar. Vervolgens kwam de bal bij Guus Reijnders die Van den Brand in het strafschopgebied vond. Deze nam de bal bijzonder knap aan en schoot uit de draai in de uiterste hoek de 0-1 binnen. Hij zette daarmee de wedstrijd op zijn kop. Op het zeer hobbelige veld hadden beide ploegen het moeilijk om tot verzorgd spel te komen, al ging DAW daar beter mee om. De verdediging van Prinses Irene, met de sterk spelende Julian van Roosmalen aan het hoofd, gaf geen krimp meer. Daw bleef bij dode spelmomenten gevaarlijk met de eerder genoemde luchtmacht. Tim van de Brand was nog een keer dreigend namens Prinses Irene en zo ongeveer in het rustsignaal schoot Martijn van den Akker rakelings over.

Poorten van de hel
Na rust een ware belegering van DAW, waarbij scheidsrechter Janssens de enige dissonant was. Laten we het daarbij houden wat hem betreft. DAW speelde bijzonder aanvallend en Prinses Irene streed voor elke meter en bleef dreigend bij counters. Met name Aron van der Rijt was een plaag voor de twee centrumverdedigers van DAW, maar ook Guus Reijnders kwam een paar keer goed door. In de 56e minuut ontsnapte Prinses Irene. Jannssens had een overtreding gezien op de rand van de zestien, Siem van Merwijk schoot deze op de kruising. Nadat doelman Mathijs Pluk nog een keer handelend moest optreden kon een doelpunt voor het sterk aanvallende DAW niet uitblijven. Prinses Irene ontsnapte nog een keer toen een bal via de binnenkant van de paal weer het veld insprong. Het zou ook niet terecht zijn geweest, want er ging een forse overtreding aan vooraf en de schutter ontving de bal in buitenspelpositie, maar Janssens wist het allemaal beter. In de 70e minuut de meer dan verdiende gelijkmaker. Jacco v.d. Heijden volleerde schitterend binnen. Prinses Irene streed met alles wat het had en DAW moest achterin alert blijven op de counters. Noodgedwongen moest ook Tim van den Brand nog het veld verlaten, Herckenrath verving hem goed. Maar liefst 8 minuten werden er bijgetrokken. Prinses Irene was in die slotfase nog het gevaarlijkst en sleepte uiteindelijk een zwaarbevochten gelijkspel voor de poorten van de hel weg.

Foto's: Marja Megens
IMG_3031.JPG
Tim van den Brand in een sprintduel
IMG_2983.JPG