Heren 4 uiteindelijk toch winnaar eerste quizavond

17 januari 2019 16:00

Quizcommissie

De 55e editie van de quiz is weer van start gegaan. De quizcommissie bestaande uit Jos Bongers, Riekie v.d. Wetering, Diana van Es, Maurice van Hintum en Ingrid van Dinther heeft dit jaar weer heel wat vragen uitgewerkt en tevens enkele nieuwe spellen bedacht.

Deze eerste avond kwamen de volgende teams in actie: Heren 9, Heren 4, Vrouwen 3 en een team van kaderleden/scheidsrechters. De bar werd deze avond weer bezet door Ans van der Heijden en de heren Theo v.d. Heijden, Herman v.d. Wijst, Willy v.d. Bogaart en Antoon v.d. Ven waren als scheidsrechters aanwezig en ook hoffotograaf Teun Bevers was aanwezig om foto's te schieten.

De avond werd begonnen met logo’s die geraden moesten worden. Heren 4 had een goede start, zij wisten als eerste drie logo’s te raden. Vervolgens gingen de teams traditioneel door met 5 rubrieken aan vragen over sport, regio/Noord-Brabant, radio/tv, algemeen en Prinses Irene.
Na de 25 vragen stond Heren 4 met 125 punten op de eerste plek, op de voet gevolgd door Heren 9 met 115 punten, Vrouwen 3 met 110 en de kaderleden met 105 punten. Na deze uitputtende vragenronden was het tijd voor een pauze en een drankje en een hapje en konden de loten voor de loterij verkocht worden.

Nadat de loten voor de kleine en grote loterij verkocht waren en alle glazen weer gevuld ging de avond verder met het darten. De strijd werd gestreden ditmaal door Thierry v. Grinsven (Heren 9), Andres Verstegen (Heren 4), Jenny van Rooy (Vrouwen 3) en Lindy Pittens (kaderleden). Na drie ronden drie darts te hebben gegooid kwam Jenny van Rooy als winnaar uit de strijd met maar liefst 135 punten. Jenny zien we daarmee terug in de dartsfinale op vrijdag 22 februari a.s.

Na het darten startte het tweede deel van de avond, beginnend met het beerpongspel. Hier werd erg  geconcentreerd gespeeld met ieder zijn eigen tactiek! Dit spel werd gewonnen door Heren 4 met maar liefst vier rake balletjes.
Na het beerpongspel werd een nieuw spel geïntroduceerd: de mobieltjeschallenge, waarbij voor het eerst in de quizgeschiedenis de mobieltjes daadwerkelijk gebruikt mochten worden om vragen via internet te beantwoorden. Hier bleken de vrouwen 3 erg sterk in te zijn en zij haalden dan ook onder andere door de inzet van de joker maar liefst 30 punten binnen. Discussie ontstond er over de beantwoording van de vraag “Wat is het 5e nummer van het meest recente stuioalbum van de band die in de Top 2000 van 2017 op plaats 195 stond”. De quizcommissie kon niets anders concluderen dan dat de vraagstelling niet klopte en de in eerste instante als goed toegekende antwoorden uiteindelijk toch werden teruggedraaid. Toegezegd werd een en ander nader uit te zoeken, waarna de quiz verder ging.

Daarop volgde nog een nieuw spel: het knikkerspel. Een bord met een knikkerkuil en een knikker, meer was er niet voor nodig om de hersenen goed in te zetten over hoe het makkelijkst de knikker in de knikkerkuil  te krijgen. Hier was Heren 9 erg sterk in. In één minuut kregen zij de meeste keren de knikker in de knikkerkuil.
Na deze twee actieve ronden werd vervolgens het gehoor getetst met de geluidsvragen. Deze ronde werd door alle teams goed geluisterd en scoorde Heren 9 het hoogst met 30 punten, dankzij de inzet van de joker.
Hierna gingen we verder met het spel “knikkende knieën”. Ook hiervoor werden verschillende tactieken bedacht om binnen één minuut zoveel mogelijk tennisballen tussen de “knikkende knieën”naar de overkant te brengen. De kaderleden bleken goede knieën te hebben want zij kregen de meeste ballen in de emmer.
Ook de muziekronde kwam weer voorbij en er werd weer scherp geluisterd naar de vijf fragmenten.Deze ronde werd uiteindelijk het best beluisterd door Heren 4 en Heren 9. Zij wisten beide vier goede antwoorden te geven.
Als laatste spelonderdeel volgde het hengelspel. Ieder team moest met vier personen zo snel mogelijk vier maal vijf poppetjes binnen hengelen, met een maximale speeltijd van twee minuten. Heren 9 won mede dankzij mogelijk enige hengelervaring(?).
Opnieuw moest deze keer de fotovraag de beslissing brengen. Al na twee stroken wist Antwan van Keulen (Heren 9) het goede antwoord te geven. Hij behaalde 28 punten. Met de derde strook zagen ook Stephan v.d. Velden (Heren 4) Elle v.d. Bogaart (Vrouwen 3) en Kees van Nuland (Kaderleden) dat Chantal Janzen als bekende Nederlander stond afgebeeld. Zij scoorden 25 punten.

Heren 9 werd - onder voorbehoud over de beslissing over de mobieltjeschallenge – op dat moment tot winnaar uitgeroepen. Echter na een grondige analyse door de quizcommissie de dag daarna werd duidelijk dat niet Heren 9, maar toch Heren 4 als winnaar moest worden aangemerkt.

De einduitslag van de eerste avond wordt daarmee dan ook als volgt:
1e plaats           270 punten        Heren 4
2e plaats           268 punten        Heren 9
3e plaats           240 punten        Vrouwen 3
4e plaats           230 punten        Kaderleden/scheidsrechters

Hierna werden de scheidsrechters en fotograaf bedankt, evenals barkeeper Ans v.d. Heijden, en volgde vervolgens de trekking van de loterij.
Tegen 23.00 uur was alles weer opgeruimd en werd er nog even gezellig nagepraat.

Volgende week, maandag 21 januari, komen Heren 5, Heren 6, Korfbal Midweek en Vrouwen 2 tegen elkaar uit. Aanvang wederom 20.00 uur. Iedereen is ook dan weer van harte welkom.

Klik hier om naar de media-gallerij te gaan - Januari 2019 - Quiz - 1e voorronde
Klik op de foto om naar de foto-gallerij te gaan.

Bron: Beeld: Teun Bevers

2019 Activiteit H4 H9 Kader en Staf Quizcompetitie 2018-2019 Scheidsrechters VR3 Voorronde Quiz Winterstop