Flexibele winterstop, hoe zit dat?

14 januari 2019 18:00

Webredactie

Het is rustig op het sportpark. De korfbalsters zijn op dit moment actief in de zaal en voor de voetballers is het winterstop. Nu mag Heren 1 aanstaande zondag al weer aantreden voor de competitie en wordt er dinsdagavond al vriendschappelijk gespeeld tegen Erp, voor de meeste teams komen er nog een aantal wedstrijdvrije weken aan. Ook valt hier en daar het term ‘flexibele winterstop’. Wat houdt dat in?

De voetbalbond is vorig seizoen gaan experimenteren met de flexibele winterstop. De KNVB wilde zo de clubs tegemoet zien, omdat er zo op een flexibele manier kon worden omgegaan met (spelers afwezig door) vakantie, trainingskampen en carnaval. Ook dit seizoen is er een flexibele winterstop, maar deze geldt alleen voor de A-categorie teams en in competities waarin maximaal 14 teams actief zijn. In het geval van Prinses Irene zijn dat Heren 1, Heren 2 en Vrouwen 1 (senioren) en JO19-1, JO17-1, JO15-1 en JO13-1 (junioren). Het wedstrijdsecretariaat is natuurlijk al (in overleg met de leiding en de andere clubs) aan de slag geweest, dus op onvoorziene wijzigingen na (bijvoorbeeld door het weer) zal het speelschema niet meer wijzigen.

Klik hierboven op de animatie gemaakt door de KNVB voor meer uitleg,
zodat je helemaal op de hoogte bent van de flexibele winterstop!

Overigens hoef je er niet bang voor te zijn dat er gevoetbald moet worden met carnaval als jouw team in de B-categorie uit komt. De KNVB heeft verschillende peilingen gedaan onder haar leden waaruit bleek dat in het zuiden des lands er weinig enthousiasme is om met carnaval te voetballen. De bond heeft aangegeven daar (in ieder geval de komende jaren) rekening mee te houden in het speelschema.

Mocht om een of andere reden een team (korfbal of voetbal, A- en B-categorie) niet een wedstrijd kunnen spelen, zijn er natuurlijk ook buiten de flexibele winterstop om verschillende mogelijkheden om bijvoorbeeld te wedstrijd te verzetten. Om er zorg voor te dragen dat alles geregeld kan worden, is tijdig overleg met o.a. het wedstrijdsecretariaat hiervoor belangrijk. Pim van den Hogen (voetbal, senioren), Marleen Langenhuizen (voetbal, junioren) en Rianne van Santvoort en Jurgen ten Bhömer (korfbal) zijn het hele jaar achter de schermen door druk bezig om er voor te zorgen dat alle teams in actie kunnen komen. In overleg is heel veel mogelijk, maar ook zij kunnen niet toveren (al lijkt het er soms wel op!) dus meedenken en meewerken met deze toppers is dan ook zeker gewenst.
Bron: KNVB, Beeld: archiefbeeld RKSV Prinses Irene, KNVB

2018-2019 KNVB Korfbal Voetbal Wedstrijdsecretariaat Winterstop