Week van de Scheidsrechter is van start!

6 oktober 2018 14:00

Webredactie

Het voetbal kan niet zonder. Soms worden ze verguisd, soms hebben ze het zwaar, maar ze zijn onmisbaar om het spel fijn te laten verlopen: de scheidsrechters! Zowel in het korfbal als in het voetbal zorgen ze er voor dat de spelers zich mogen richten op het spel. De neutrale man of vrouw, die er altijd staat – ook als het regent en er een koude wind over het veld waait. Dat verdient een flink compliment!

Oktober - Taart voor de ScheidsrechtersBij Prinses Irene zijn we er mee verwend dat er meestal een scheidsrechter is aangesteld door ofwel de KNVB en KNKV (voor de teams die op een hoger niveau spelen) of door de club zelf. Soms is het even krap, moet er wat geschoven worden, maar we mogen blij en trots zijn op de clubscheidsrechters die we hebben. De Week van de Scheidsrechter is het ideale moment om onze waardering te laten zien.

Traditioneel trakteert de vereniging de scheidsrechters altijd op taart. Ook deze keer smaakte deze uitstekend, is te zien op de gezichten. Ook als team kun je echter ook je waardering zien. Zo heeft de KNVB de actie #Scheidsbedankt in het leven geroepen.

Hoe kun je dit (bijvoorbeeld) doen? Door, zoals de KNVB voorstelt, een groot applaus te geven voorafgaand aan de wedstrijd. Stem, als leiding of spelersgroep, vooraf af met de aanvoerders af wat je van plan bent en communiceer dat goed richting je team. Vlak voor de start van de wedstrijd vindt de actie zelf plaats. Het zou fijn zijn als de aanvoerder(s) de actie introduceren, bijvoorbeeld door “Graag willen wij dit moment gebruiken om met zijn allen te klappen voor de scheids en hem/haar te bedanken voor zijn/haar harde werk het hele jaar door! Scheids, bedankt!” te zeggen. Op deze manier sta je, gezamenlijk met je team, begeleiding en supporters stil bij die top-vrijwilliger die er elk weekend staat. Heb jij een mooi (foto- of video-)momentje met de scheids? Laat het zien en gebruik #Scheidsbedankt!
Scheidsrechters zijn broodnodig, want zonder de vele duizenden scheidsrechters is het niet mogelijk om ruim 1,2 miljoen voetballers (en hun supporters) ieder weekend van voetbal te laten genieten!

Oktober - #Scheidsbedankt
Lijkt het jou wat om het overzicht te hebben over heel het spel en samen met 22 spelers er een mooie wedstrijd van te maken? Is scheidsrechter worden iets voor jou? Meld je dan snel aan! Dat kan bij Arnold van Tilburg (jeugdvoetbal), Sabine Beems of Rianne van Santvoort (korfbal) of spreek iemand aan van de seniorencommissie (seniorenvoetbal).

De Week van de Scheidsrechter duurt van zaterdag 6 oktober tot en met zondag 14 oktober. Maak gebruik van deze kans en zet die mannen en vrouwen in het zwart óók in het zonnetje!

Oktober - Taart voor de Scheidsrechters - Arnold en PatrickOktober - Taart voor de Scheidsrechters - Marcel
Bron: Beeld: Teun Bevers, Eveline Toonen, KNVB

2018 2018-2019 ARAG KNKV KNVB Kader en Staf Korfbal Voetbal Week van de Scheidsrechter