Nieuwe datum voor wedstrijden van zondag 4 maart

11 maart 2018 0:00

Webredactie

Het was vrijdagmiddag al bekend op voetbal.nl: de KNVB heeft de afgelaste wedstrijden van vorige week zondag opnieuw ingedeeld. Over het algemeen is het zo dat deze wedstrijden nu zijn verzet naar donderdag 10 mei (voor de B-categorie) en zondag 29 april (A-categorie). Zoals bekend kwam vorige week alleen Vrouwen 1 in actie, omdat zij landelijk actief zijn en dus niet onder de algemene afgelasting van Zuid II vielen.

Uiteindelijk was het overigens op de dag zelf prachtig weer, maar waren de natuurgrasvelden wel te hard om op te spelen. Hoe dan ook moeten de wedstrijden wel worden ingehaald. De KNVB had in eerste instantie als streven om het laatste weekend van mei alle wedstrijden te hebben gespeeld van de competitie – dat is dus gerekend buiten eventuele nacompetitie. Daar moeten zij helaas nu van terug komen.

Twee weken op een rij algemene afgelastingen blijkt een rampzalig effect te hebben op de oorspronkelijke speeldagenkalender. Er moet aardig wat geschoven worden. Kort gezegd is het zo dat voor de A-categorie de wedstrijden dus zijn verplaatst naar zondag 29 april (weekend van koningsdag). Wedstrijden die eventueel die dag al stonden ingepland, worden verzet naar donderdag 10 mei (hemelvaartsdag).
Voor de B-categorie is het zo dat de wedstrijden van 25 februari nu collectief zijn vastgesteld op zondag 6 mei en de wedstrijden van 4 maart worden nu gespeeld op donderdag 10 mei (hemelvaartsdag). Mochten er eerder wedstrijden ingepland zijn op 6 mei, dan schuiven deze door naar 3 juni. Indien er eerder een wedstrijd op hemelvaartsdag stond ingepland, zal deze doordeweeks worden ingehaald.

De KNVB probeert zo veel mogelijk te vermijden dat wedstrijden doordeweeks gespeeld moeten worden. Door afgelastingen (algemeen en door de vereniging), snipperdagen en in overleg uitgestelde wedstrijden is het daardoor niet mogelijk om 27 mei als laatste speelronde aan te houden. Voor de B-categorie geldt dan ook dat in overleg wedstrijden tot 17 juni kunnen worden ingepland. Vergeleken met andere jaren kan men dan ook met recht spreken van een lange competitie.

2017-2018 Afgelastingen KNVB Speeldagenkalender Voetbal