Hoofdveld krijgt nieuwe toplaag

30 januari 2024 0:00

Webmaster

De gemeente Bernheze heeft € 540.000 begroot voor de vervanging van de toplaag van ons hoofdveld. Het veld met deze toplaag ligt er al meer dan 10 jaar, wat normaal de afschrijvingstermijn is. Dat dit veld er al langer ligt komt door het goede onderhoud, zo maakt de gemeente indirect een compliment naar onze vereniging. Bestuur en leden zijn erg blij met dit besluit van de gemeente Bernheze. De planning is dat half juni de werkzaamheden starten.

Nu is de toplaag dus echt aan vervanging toe zo is vastgesteld. Waar bij de aanleg destijds werd gekozen voor een grasmat die ingestrooid werd met rubberkorrels, zal dat nu niet meer het geval zijn. De Europese Unie heeft tot een verbod op rubberkorrels voor kunstgrasvelden besloten. Daarmee moet worden voorkomen dat minuscule plastic deeltjes in de natuur terechtkomen en de gezondheid van mens en dier schaden
Er komt nu een veld met kurk instrooisel. Dit is duurzamer en bij HVCH en andere verenigingen heeft zich dit al bewezen. Nagenoeg alle andere instrooimiddellen zijn en of worden verboden komende jaren. Kurk is pima maar heeft als nadeel zo lezen we op diverse plaatsen, dat het duur is in aanschaf en onderhoud. Het is ook erg licht waardoor het bij hevige regenval kan gaan drijven.

Er wordt ook gekeken of de ballenvangers aan Loo vergroot kunnen worden, zodat de buren minder last hebben van ballen die in hun tuin komen.
Vanuit onze verenging zijn naast voorzitter René v.d. Ven, Piet Rovers, Antoon v.d.  Ven en Willy v.d. Bogaart betrokken bij dit alles. Samen met de gemeente en adviesbureau Kybys, wordt komende weken een bestek samengesteld, waarna het geheel kan worden aanbesteed.

Tribune.jpg
Het huidige hoofdveld is nog ingestrooid met rubberkorrels

Hoofdveld