Niet te ontkomen aan contributieverhoging en energietoeslag

8 november 2022 0:00

Webmaster/bestuur

We komen nog even terug op de ledenvergadering van donderdag 4 november, waar een aantal belangrijke besluiten zijn genomen. De kosten voor onze vereniging stijgen flink mede door de sterke inflatie. Daarom zal er een inflatiecorrectie (=verhoging) plaatsvinden van € 7,50 per lid op de contributie.
Daarnaast zijn de energieprijzen explosief gestegen. De overheid en gemeenten in Nederland zijn nog in overleg op welke wijze dit voor organisaties als de onze gecompenseerd kan worden. Het is nog afwachten wat dat gaat opleveren. Afhankelijk daarvan zal een energietoeslag worden opgelegd, dus bovenop de hiervoor aangekondigde contributieverhoging.

Hoe hoog de energietoeslag uitvalt en of die doorgaat is vooral afhankelijk van de ontwikkeling van de energieprijzen en/of compensatie door de landelijke en gemeentelijke overheid. De algemene ledenvergadering heeft besloten dat de energietoeslag maximaal € 17,50 per lid mag bedragen. Een groter tekort dient uit de opgebouwde reserves te worden onttrokken.

Uiteraard wordt alles in het werk gesteld om de verhoging van de contributie zo beperkt mogelijk te houden want sporten moet voor iedereen toegankelijk blijven.  Het bestuur gaat ervan uit dat de gemeente dit ook heel belangrijk vindt en dat zij de verenigingen adequaat gaat ondersteunen.

Het bestuur had graag in een tijd dat de financiële ruimte bij veel gezinnen onder druk staat een contributieverhoging achterwege gelaten. Helaas is dit niet mogelijk. Het bestuur vindt dat de jeugd hier niet de dupe van mag worden.  Zij vindt het haar plicht zoveel mogelijk te voorkomen dat jeugdleden het lidmaatschap beëindigen omdat ouders het op dit moment niet kunnen betalen.
Daarom brengt het bestuur de bestaande regelingen in kaart en gaat kijken of deze regelingen voldoende dekking geven en of er aanvullende ondersteuning nodig is.  De komende weken komt het bestuur hierover terug.

Jaarvergadering