Eindelijk duidelijkheid over promotie-degradatie-regeling 1e elftal

16 september 2022 16:00

Webmaster

Volgende week start de competitie en eindelijk is er duidelijkheid vanuit de KNVB hoe de versterkte degradatie wordt ingevoerd. Het lijkt in onze regio nog mee te vallen als je dat afzet tegen sommige andere regio’s en met name in het zaterdagvoetbal.

Wat betreft het aantal rechtstreekse degradanten in de 2e klasse G, waarin ons elftal uitkomt valt het dus mee. Dat zijn er namelijk 2, de nummers 11 en 12. Daarnaast moeten de nummers 9 en 10 nacompetitie spelen. Daarin komen dan in totaal, als ik het goed heb geteld, 5 2e klassers (2 uit G en 3 uit F) uit tegen de periodekampioenen uit de 3e klasse A t/m E. Dat zijn er dus 15! Hoe dat er dan in de praktijk uit gaat zien wordt nog uitgewerkt. Van deze in totaal 20 ploegen worden of blijven er uiteindelijk 4 actief in de 2e klasse.

Wat betreft promotie is het eenvoudig. De ( totaal 6 periodekampioenen van de 2e klasse  F en G,  spelen tegen de nummers 12 en 13 van alle 1e klassen om 3 plaatsen in de 1e klasse. Ook hiervoor moet nog een competitieopzet voor gemaakt worden!

Hieronder de precies tekst van de KNVB:

2e klasse F en G •

• De kampioenen promoveren naar de 1e klasse.
  • De periodekampioenen spelen samen met de herkansers van alle 1e klassen volgens een nog vast te stellen wedstrijdschema een landelijke nacompetitie voor drie plaatsen in de 1e klasse.
  • De nummers 9 en 10 van de 2e klasse G en de nummers 9, 10 en 11 van de 2e klasse F spelen samen met de periodekampioenen van de 3e klassen volgens een nog vast te stellen wedstrijdschema een nacompetitie voor vier plaatsen in de 2e klasse.
  • De nummer 11 en 12 van de 2e klasse G en nummer 12 en 13 van de 2e klasse F degraderen naar de 3e klasse.

Bron: KNVB

Seizoen 2022-2023