KNVB introduceert “teamindex” bij indeling teams

14 juli 2022 0:00

Webmaster

De KNVB doet er veel aan om voetbal aantrekkelijk te maken en te houden voor alle niveaus. Zo zijn er de laatste jaren al veel veranderingen doorgevoerd. In de jeugd bijvoorbeeld spelen kleinere teams tegen elkaar om zo veel balcontacten te hebben. Worden vanaf dit seizoen op een aantal niveaus wel tot vier keer toe teams opnieuw ingedeeld na korte competities (4 fases). Doel daarvan is om teams van gelijke sterkte tegen elkaar te laten spelen, waarbij monsteruitslagen uitblijven en het voor iedereen leuker is. Nieuw bij de indeling is met ingang van dit seizoen de “teamindex”.

Om de Teamindex zo goed mogelijk te kunnen inzetten, is het van belang de (bonds)teams correct en tijdig samen te stellen en het wedstrijdformulier (mDWF) voorafgaand en na afloop van een wedstrijd nauwkeurig in te vullen. De bondsteams moeten uiterlijk 10 juli zijn ingevuld. Hierbij geldt: als de bondsteams tijdig en goed gevuld zijn, kan de KNVB ervoor zorgen dat de teams een leukere competitie hebben.

1. Op basis van (historische) wedstrijdgegevens uit Sportlink wordt bepaald wat de relatieve sterkte van spelers is.
  2. Wanneer bekend is in welk team spelers gaan spelen is het mogelijk een teamsterkte (‘Teamindex’) te bepalen.
  3. De teamsterkte wordt toegevoegd aan het huidige indelingsproces samen met de bestaande indelingsfactoren, zoals reisafstand en clubvoorkeuren.
  4. Teams worden mede op basis van hun ‘teamsterkte' ingedeeld, waardoor er meer gelijkwaardige wedstrijden en competities ontstaan.

Op het moment dat de bondsteams zijn ingevuld, bestaat er de mogelijkheid dat de KNVB (vanaf 18 juli) een aanpassing doorvoert aangaande de inschrijving van een team als blijkt dat de Teamindex niet aansluit bij de inschrijving door de vereniging. Aan de hand van de Teamindex kan blijken dat een bepaald team hoger of lager moet worden geplaatst.

Nauwkeurig invullen mDWF

Naast het tijdig vullen van de bondsteams, is het voor het slagen van de Teamindex ook cruciaal het wedstrijdformulier (mDWF) voorafgaand en na afloop van een wedstrijd nauwkeurig in te vullen. De data van de wedstrijdformulieren wordt gebruikt ter verbetering van poule-indelingen.

Hoe is de Teamindex tot stand gekomen?

In het seizoen 2018/’19 is gestart met een pilot in de Onder 15 in de districten Zuid2 en Noord en de Onder 19 in district Zuid2. Bij de indeling van deze competities werd voor het eerst ook gebruik gemaakt van de Teamindex. De voordelen van de Teamindex kwamen direct naar voren. Zo ging bij de Onder 19 het aantal uitslagen met een verschil van meer dan 7 doelpunten omlaag met 20,5%. Bij de Onder 15 was het resultaat van de nieuwe indeling nog zichtbaarder, hier gingen uitslagen met een verschil van meer dan 10 doelpunten omlaag met maar liefst 34,8%. Ook daalde het aantal kampioenen die een heel seizoen niet verloren van 45 naar 15. Dit is een daling van 58%.

Bron: KNVB

Indeling