Scheidsrechter doet Prinses Irene tekort

Rhode/VSB 1 (zon)

RKSV Prinses Irene 1 (zon)

... (intikker)
... (penalty)

Mannen, 1, 2e klasse H

29 oktober 2017 14:30

H. Heuts

Opstelling RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Prinses Irene verloor bij koploper Rhode met 2-1. In de 80e minuut keurde de bijzonder irritant en inconsequent fluitende scheiderechter een 100% zuiver doelpunt af. Vanaf de achterlijn werd de bal teruggetrokken op de instormende Wout Soetekouw (zie foto), die de gelijkmaker binnen kopte. Hij keurde eerst het doelpunt goed, maar keurde het doelpunt af wegens buitenspel, omdat de grensrechter zijn vlag omhoog stak. Geheel ten onrechte, ook volgens een vijftal supporters  van Rhode die  op de achterlijn stonden geposteerd, zij  erkenden dat hun vlaggenist vaker punten pakt. Dat scheidsrechter Heuts dit zelf niet constateerde is helemaal bijzonder, want hij moet hebben gezien dat de bal net voor de achterlijn werd voorgezet en Soetkouw kwam inlopen (foto). Prinses Irene was na een half uur op achterstand gekomen en in de 60e minuut zelfs op 2-0. In de 70e minuut werd een schot van Jerin van de Rakt door de Rhode doelman totaal verkeerd beoordeeld en werd het 2-1. Prinses Irene speelde zeker niet groots, maar streed wel deze middag en had minimaal een gelijkspel verdiend.

Amper gevaar

Prinses Irene begon met Wout Soetekouw in de spits, naast de al weken ontbrekende Gijs van Erp ( op de weg terug) en spits Martijn van Vught, was ook Tim v.d Brand geblesseerd. In de 1e helft was Prinses Irene,  zeker het eerste half uur de beste ploeg. Na 10 minuten was het Soetekouw die goed doorging, zijn schot werd half gekeerd. Jeroen Bekkers haalde uit, maar de bal werd net voor de lijn weggetrapt. Rhode verdedigde vooral en hanteerde veelal de lange bal, zonder gevaarlijk te worden. Na een half uur stond het echter wel 1-0. Bij een corner werd Koen Bollen in de rug geduwd, maar het fluitsignaal bleef uit. De bal werd bij de 1e paal gekopt waar de Rhode aanvoerder Van Boerdonk de bal in kon tikken. Geen kans gecreëerd, maar wel met 1-0 voorstaan, zo gaat het als je koploper bent. Ook Prinses Irene wist amper gevaar  te stichten in het eerste deel.

Ten onrechte

De 2e helft was amper begonnen, toen Rhode opnieuw een bal van de lijn moest halen, Jerin v.d Rakt zijn kopbal had beter verdiend. Nadat Tim van der Heijden met zijn schot, het ging rakelings langs, dicht bij de gelijkmaker was, stond het in de 60e minuut 2-0. Een domme overtreding in het strafschopgebied betekende een terechte penalty, die koel verzilverd werd door Van Dinten. Prinses Irene nam daarop volop risico’s wat,  in het vervolg van de wedstrijd , voor enkele hachelijke situaties zorgde voor het doel van de weer uitstekende Van Venrooij. Prinses Irene streed en Rhode liet zien dat het wel een collectief is, maar toch ook bijzonder beperkt voor een koploper. In de 70e minuut stond het 2-1 door een blunder van Rhode doelman Van Heesch, die een als voorzet bedoeld schot van Jerin v.d Rakt totaal verkeerd beoordeelde. In de 80e minuut juichte al wat oranje gezind was, maar zoals eerder beschreven keurde, de kwistig met kaarten strooiende, Heuts het doelpunt geheel ten onrechte af.

Een bijzonder zure nederlaag tegen een ploeg die deze zondagmiddag absoluut niet kon aantonen waarom ze lijstaanvoerder zijn in de 2e klasse. Maar dat zal hun een zorg zijn, zij hebben wel na 6 wedstrijden het maximaal aantal punten.

Het moment van de wedstrijd. De instormende Wout Soetekouw kopt de van de achterlijn voorgetrokken bal in en ziet deze tot verbijstering van zo ongeveer iedereen worden afgekeurd.

Robin Walk in duel

Aanvoerder Koen Pitten ziet een rhode speler tackelen

Wout Soetekouw in een fel duel

Jerin v.d Rakt scoorde het Prinses Irene doelpunt