Heren 4 benut unieke 11 tegen 4 situatie, maar verliest toch

Blauw Geel'38/JUMBO 6 (zon)

RKSV Prinses Irene 4

2 februari 2020 12:00

Onbekend

Na het gezellige teamuitje van vorige week, waarbij de pronkzitting van de Wevers bezocht werd en alle artiesten inclusief teamgenoot en magistrale toneelmeester Frenk op een warme begroeting van het 4e (AV-Hout Boys) konden rekenen, was het donderdag weer eens volle bak op de training. Ondanks het zware veld werd er fanatiek gewerkt om het balgevoel terug te vinden en de conditie op te bouwen. Na de training werd er onder het genot van een Heineken 0.5% en een heerlijk afsluitend bockbiertje vooruit gekeken naar de wedstrijd van zondag.

De selectie was tijdens de winterstop danig uitgedund door het terugtreden van geblesseerde Marcel en Stein (bedankt voor jullie bijdrage aan de successen van het vierde), waardoor we niet teveel tegenslagen en blessures meer kunnen gebruiken in het vervolg van het seizoen. Toch konden we op deze regenachtige zondagochtend, waarop veel andere duels afgelast waren, met 14 spelers afreizen naar Veghel om aan te treden tegen Blauw Geel 6 op het tweede kunstgrasveld. Een ploeg die we dit seizoen al twee keer geklopt hadden (1x in de beker), maar die ook thuis nog alles gewonnen hadden, zelfs van koploper Uden.

Van onderschatting kon dus geen sprake zijn. De wedstrijd begon desondanks zeer matig. We hadden veel moeite met het dynamische spel van de Veghelaren en met het snelle kunstgras, waarop de passjes precies in de voeten gespeeld moeten worden, wat maar mondjesmaat gebeurde. Na een knullige situatie stonden we dan ook al binnen een paar minuten met 1-0 achter. Uit het niets trok Job niet veel later met een mooie boogbal de stand weer gelijk. Het was echter Blauw Geel dat domineerde, en de 2-1 ruststand had gezien de kansenverhouding veel hoger kunnen uitpakken. Na rust kwamen we mede door een tactische en personele wissel beter uit de startblokken. Nog steeds was het lastig voetballen op het kunstgras, maar er kwam meer balbezit en ook wat meer rust in het spel. Aan de andere kant werd het spel van Blauw Geel gemener en lomper. Pullen was het eerste slachtoffer. Een zeer onbesuisde hoge tackle werd echter door de 84(!)-jarige scheidsrechter als uitglijder geïnterpreteerd. De kaarten bleven op zak, maar de speler van Blauw Geel kreeg wel een streepje achter zijn naam. Wat dit betekende was onduidelijk. Navraag bij de scheids leverde het volgende onbeduidende antwoord op: Deze speler ga ik in de gaten houden! Nou, daar konden we het mee doen. Mede door het niet zo doortastende optreden van de scheidsrechter, veranderde de gemoedelijke stemming op het veld en werd de sfeer steeds grimmiger. Het onsportieve gedrag van een paar Blauw Geel spelers en verschillende keren natrappen (waarbij wederom niet werd opgetreden) maakten het er ook niet beter op. Intussen was Blauw Geel uitgelopen naar 3-1, en had Job met een schitterende stift de 3-2 binnengewipt. We voelden dat er nu meer te halen was en voerden de druk op de verdediging op. 5 minuten voor tijd sloeg BG echter genadeloos toe. Tim werd ongelukkig geblokt door de scheidsrechter, waardoor hij de bal verloor en BG effectief naar 4-2 counterde en de wedstrijd leek te beslissen.

Nu volgde echter een absurd, nog niet eerder vertoond, moment op de Nederlandse voetbalvelden. 6 BG spelers snelden naar onze zestien om de doelpuntenmaker te feliciteren, en zo meteen wat seconden tijd te rekken. Teleurgesteld pakten wij de bal en gingen klaar staan voor de aftrap. Tot ieders verbazing zie de scheids dat we de aftrap mochten nemen, ondanks het feit dat 7 van de 11 BG spelers nog bij onze zestien een feestje aan het vieren waren. Na twee keer navragen en dito bevestiging van de scheids, hervatten we het spel met een niet-reglementaire, maar door de scheidsrechter gedoogde 11 tegen 4 situatie. We snelden naar voren om deze unieke overtalsituatie uit te buiten, en juist op het moment dat de tegenstanders in de gaten kregen dat we alweer begonnen waren en terug sprintten om een doelpunt te voorkomen, schoot Job de 4-3 binnen. BG ging uiteraard verhaal halen bij de scheidsrechter, welke op zijn beurt verklaarde niet gezien te hebben dat de spelers van BG nog niet op hun eigen helft stonden. Tjsa… In de slotminuten konden we helaas niet meer op gelijke hoogte komen met de verbouwereerde Veghelaren, waardoor we zonder punten terug naar Nistelrode konden. Volgende week een belangrijke wedstrijd om onze positie op de ranglijst op te schroeven, thuis tegen VESTA 2. Joris zal u dan van een verslagje voorzien.