Prinses Irene pakt volle winst

DAW Schaijk 1 (zon)

RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Mark Megens (kopbal)

2e klasse H

29 september 2019 14:30

Opstelling RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Na 11 jaar stond, in een nat en winderig Schaijk, de derby tegen DAW weer ingepland op het prachtige sportpark D'n Heuvel. Het Oranje uit Nistelrode pakte, in een bijzonder sportieve confrontatie, met 1-3 de winst. Bij rust stond het 0-1 via Wibe van Rooij. Het  was vooral te danken aan doelman Mathijs Pluk dat de mannen van Van Tilburg Mode & Sport met die voorsprong de kleedkamer ingingen. Hij redde tot drie keer toe geweldig toen hij in een tegen een situaties terecht kwam. Na rust kwam DAW al snel langszij via Mark Megens, maar opnieuw Van Rooij en in de slotfase Tim van den Brand scoorden. Waardoor de best voetballende ploeg ook kreeg wat het verdiende.

Pluk herhaalt kunststukje

Bij Prinses Irene ontbrak Stef Heerkens vanwege een blessure. Dat zorgde voor wat omzettingen op het middenveld, waarbij Thijs van Vilsteren in de ploeg kwam en een goede wedstrijd speelde. Het eerste gevaar kwam van de opgerukte Robyen van der Heijden, hij werd echter door Rovers en doelman Pluk zo ver naar buiten gedrongen dat zijn inzet in het zijnet verdween. Prinses Irene had het beste van het spel hoewel, mogelijk mede door de wind en regen, beide ploegen erg veel balverlies leden. Aanvoerder Gijs van Erp stond deze keer centraal in de verdediging, dat was blijkbaar wennen voor hem en collega Koen Pittens. Tot twee keer toe was er onvoldoende afstemming tussen hen en kon Roel Janssen alleen op Pluk afgaan. In de 20e minuut redde hij en ook de rebound die hij moest toestaan tikte hij met een reflex uit zijn doel. Twintig minuten later herhaalde hij dat kunststukje nog min of meer een keer. Toen stond Prinses Irene al op voorsprong via de sterk acterende Wibe van Rooij, die enkele spelers uitkapte en zijn inzet via een voet van een DAW speler met een boog in het doel zag gaan. De score had nog uitgebreid kunnen worden via  Aron van de Rijt die een voorzet van Tim van den Brand ineens uit de lucht pakte. Een verdediger kwam de al verslagen doelman Van Aalst te hulp.

Prachtige voetbeweging

De 2e helft begon niet goed voor Prinses Irene dat al na 5 minuten de lange centrale verdediger Mark Megens zag scoren. Vijf minuten later herstelde Prinses Irene de marge weer. Aron v.d. Rijt bewees weer eens zijn waarde en kon alleen op Van Aalst afgaan die nog half redding bracht. Van Rooij bewaarde de rust een tikte beheerst binnen. Even later scoorde Tom Berendsen, die na zijn blessure laat zien dat hij een echte aanwinst is voor het 1e elftal. Het doelpunt werd vanwege buitenspel afgekeurd. DAW had in de 2e helft weinig meer in te brengen, mede omdat Pittens en Van Erp nu centraal wel goed stonden en elke dreiging in de kiem smoorden. Tim van den Brand en Wibe van Rooij hadden nog goede kansen maar vonden Van Aalst en of zochten het te hoog. DAW stuurde de lange centrale verdediger Mark Megens mee naar voren en hanteerden de lange bal nog meer dan voorheen. Dat alles kon Pluk  echter niet verontrusten. Aanvoerder Knipping mocht blij zijn dat de jonge scheidsrechter Ko van de Ven uit Mill de sportieve strijd goed aanvoelde. Hij vloerde de doorgebroken Aron v.d. Rijt en kreeg slechts geel. In de 90e minuut was de wedstrijd definitief beslist met een prachtige voetbeweging tikte Van de Rijt een hoge diepe bal precies op maat door in de loop van Tim van den Brand. Die verscheen vrij voor Van Aalst en liet hem kansloos. Kort daarna floot Van de Ven, in een kletsnat Schaijk, de wedstrijd tot een einde.

Aron v.d. Rijt

Tom Berendsen