Korfbalsters blijven in Topklasse

21 maart 2018 22:45

Met een goed gevulde oranje tribune speelde Prinses Irene de alles beslissende wedstrijd voor klassebehoud. Waar Prinses Irene goed van start ging verzaakte het vooral verdedigend om alles dicht te lopen. Tegen de verhoudingen in werd er daarom met een stand van 9-8 gerust. Na rust was het letterlijk alles of niets en ging Prinses Irene vol voor de overwinning. Lotte Wilbers had opnieuw de smaak te pakken en viel doeltreffend in. Uiteindelijk werd de winst richting Nistelrode getrokken en was de eindstand 16-19.

Snel uit de startblokken
Peelkorf en Prinses Irene begonnen met gelijke kansen aan de wedstrijd, maar Prinses Irene was duidelijk de scherpste. Meteen in de eerste twee aanvallen was Maddy van Dijk trefzeker, en schoot tweemaal raak. Linda van Tilburg kreeg verdiend een strafworp mee, waardoor Laura van de Ven de derde voor Prinses Irene kon binnengooien. Pas op dat moment kwam Peelkorf in de wedstrijd en knokte zich terug tot 3-3. Laura van de Ven legde een vrije bal binnen en opnieuw was Maddy van Dijk scherp van afstand. Sanne Pluk deed er nog een schepje bovenop door te scoren, en ook Hilde Pittens liep op snelheid haar dame voorbij en kon de bal binnen leggen. Daarna kwam een fase waarin Prinses Irene het verdedigend niet op orde had. Er werden veel fouten voorin gemaakt, waardoor de Peelkorf de beste kansen uit konden spelen. Evy van den Akker kon van afstand nog een doelpunt forceren, maar de Peelkorf ging vol in de aanval. Waar Prinses Irene zo voortvarend begon, gaven ze dat vooral in het einde van de eerste helft af. Met een 9-8 achterstand werd er gerust.

Best of three
Meteen na rust kreeg Prinses Irene onder de korf een strafworp mee, omdat Sanne Pluk geheel vrij stond maar Evy van den Akker belemmerd werd toen ze haar wilde bereiken. Evy van den Akker, altijd scherp vanaf de stip, gooide deze binnen. De Peelkorf schoot raak, maar met opnieuw strafworpen voor zowel Laura van de Ven als Evy van den Akker werd de voorsprong weer teruggepakt. De net in het veld gekomen Lotte Wilbers wist wat ze doen moest en schoot van afstand raak. Met een tactische zet van coach Arno Theunisse kwam na de vakwissel Lotte Wilbers opnieuw in de aanval erin. De Peelkorf, ondertussen bang van deze scherpschutter, ging vol in de verdediging tegen Lotte Wilbers waardoor Linda van Tilburg vrijgespeeld werd en de bal kon binnen leggen. De voorsprong werd nog verder uitgebouwd door een goede actie van Maddy van Dijk, die verdedigend afgestraft werd met een strafworp die opnieuw Evy van den Akker wist te benutten. Maddy van Dijk was niet te stoppen vandaag, en ondanks verdedigende wissels bij de Peelkorf schoot ze opnieuw de bal door het gele mandje. De voorsprong werd nog verder uitgebouwd door Hilde Pittens, Evy van den Akker en Gaby van Santvoort. Het scorebord stond ondertussen op 12-18, en er leek niks meer mis te kunnen gaan met nog 8 minuten te spelen. Maar niets was minder waar. Peelkorf liet zien wat ze waard waren en scoorde nog driemaal achter elkaar. Daarnaast miste zij in deze fase nog twee strafworpen. Prinses Irene werd duidelijk ook slordiger in deze fase, maar de overwinning werd definitief veilig gesteld door een afstandschot van Lotte Wilbers: 16-19.

Na een spannende reeks van drie wedstrijden mag Prinses Irene zich de 'best of three' noemen, waardoor klassebehoud een feit is. De korfbalsters van Prinses Irene spelen dus ook volgend jaar weer het gehele jaar in de Topklasse.

Opstelling en scores
Sanne Pluk (1), Annelies Thijssen, Hilde Pittens (2), Gaby van Santvoort (1), Laura van de Ven (3), Maddy van Dijk (4), Evy van den Akker (5), Linda van Tilburg (1)
Wisselspeelster
Lotte Wilbers (2)