Themabijeenkomsten amateurclubs toekomsbestendig voor bestuurders, hoofden opleiding en coördinatoren

12 maart 2024 0:00

KNVB

De KNVB organiseert in het voorjaar van 2024 de themabijeenkomst Amateurclubs Toekomstbestendig. Vanaf 25 maart wordt deze bijeenkomst door het hele land gehouden, dus ook bij jou in de buurt. Ga met ons de uitdaging aan en maak ook jouw club klaar voor de toekomst!
De bijeenkomsten zijn bedoeld voor bestuurders, Hoofden Opleiding, scheidsrechterscoördinatoren en andere coördinatoren van verenigingen.

Waarom deze bijeenkomsten?

De Nederlandse sportclubs staan onder druk. Veranderingen in de samenleving, zoals vergrijzing, individualisering en nieuwe vormen van sportaanbod vormen uitdagingen voor verenigingen. Tegelijkertijd is de voetbalvereniging nog steeds dé plek waar meer dan een miljoen mensen sporten en elkaar ontmoeten. Van onschatbare waarde dus. Daarom zet de KNVB de komende jaren in op het toekomstbestendig maken van amateurclubs. We gaan voor een toekomstbestendige verenigingsinfrastructuur met goede én voldoende vrijwilligers die samen voor een sportief en veilig voetbalklimaat zorgen.

Thema's

Tijdens de themabijeenkomst bekijken we samen met andere verenigingen hoe jouw club kan inspelen op de veranderende omgeving. Binnen een toekomstbestendige amateurclub zijn doelgroepen zoals bestuurders, coördinatoren, trainers en scheidsrechters essentieel. Zij zorgen immers voor het plezier en de ontwikkeling van voetballers. ​Hoe ziet dit er bij jouw club uit?

• Heeft jouw vereniging een compleet bestuur?
  • Hoeveel opgeleide trainers heeft jouw vereniging in relatie tot het aantal teams?
  • Hoeveel procent van de wedstrijden wordt gefloten door een gediplomeerde scheidsrechter?

Een toekomstbestendige amateurclub heeft aandacht voor de organisatie van het voetballen (binnen een veilige sportomgeving), voor verbinding binnen de organisatie (kader en vrijwilligers) en de betrokkenheid van de leden.​ Hier gaan we bij deze bijeenkomst mee aan de slag. Zien we jou ook?!

Schrijf je in

Bron: KNVB