Heren 7 voor tweede jaar op rij finalist.

17 januari 2024 0:00

Quizcommissie: Teun Smits

Op de tweede quizavond van het jaar is het heren 7 gelukt om de finale van de 59e editie van de quiz te halen. In een quizavond met naast heren 7 ook heren 2, korfbal 4, ‘De Vrienden van Prinses Irene’ en vrouwen 18+ was het de titelverdediger die de tegenstanders aan de zegekar wist te binden.
Eindstand:
Heren 7: 290 punten
Vrienden Prinses Irene: 265 punten
Korfbal 4: :235 punten
Heren 2: 215 punten
Vrouwen 18+: 205 punten

In de ronde algemeen scoorden 4 van de 5 teams de volle buit, waarbij twee jokers werden verzilverd, ditmaal door heren 7 en korfbal 4. De ronde daarop volgde de gevreesde 'filmpjesronde'  waarbij scherpte de sleutel tot succes is. Een ‘Lucky TV’ video is dan natuurlijk verraderlijk vanwege de humoristische tint. Dit was ook zichtbaar in de scores: geen enkel team pakte hier de volle buit. Ondanks het inzetten van de jokers door korfbal 4 en vrouwen 18+ konden geen van deze teams zich revancheren door het verzilveren van de joker, waardoor ‘De Vrienden’ met de voorsprong aan de haal gingen. Afgetekend was deze voorsprong echter niet, zowel titelverdediger heren 7 als heren 2 stonden slechts 10 punten achter.

Na de pauze en na het fanatiek afnemen van de loten voor de traditionele loterij, werd er fanatiek gesjoeld. Korfbal 4 leek het minste last te hebben van de achterstand en de spanning: zij pakten hier de maximale score en kwamen zo direct terug in de wedstrijd. Hierna volgde de ronde ‘wat is wat’ waarbij de topografische kennis over de oosterburen op de proef werd gesteld: De speelsteden van het EK voetbal van dit jaar dienden gematcht te worden aan de goede letter op de kaart. Dit bleek voor veel teams toch een pittige kluif, maar met 8 goede antwoorden was het heren 7 die lieten zien waarom zij vorig jaar de beker mee naar huis namen. Deze voorsprong werd vervolgens niet meer weggegeven en in de muziekronde, een ronde waarbij de nummers soms zelfs achteruit werden afgespeeld, pakte de ploeg van Tjeu Vogels ook hier 25 punten. Dit deden overigens ook de dames van korfbal 4, waardoor ze richting het einde in het spoor bleven van de koploper.
In de ronde sport werd door alle teams puik gescoord en liet het deelnemersveld zien, dat het ook kennis bezit van onder andere atletiek en darts, 3 teams behaalden hier het volle pond. Ondanks dat het hard tegen hard ging in de ballonenrace kwam heren 7 hier niet in gevaar.  Het team verzilverde hier met 25 punten ook de joker, waardoor het team richting het eindspel ‘90 seconds’ ging met 40 punten voorsprong.
Deze ronde is natuurlijk een vak apart: met 5 punten per correct antwoord kan hier een behoorlijk inhaalslag worden gerealiseerd. Het niveau lag hier wederom hoog, waarbij korfbal 4 zelfs even de koppositie overnam. Toch stelde heren 7 orde op zaken: met 12 goede antwoorden werden zij met 25 punten voorsprong de terechte finalist op vrijdag 23 februari. Hierin hopen zij ‘back to back’ te gaan en de titel te prolongeren.

Op 22 januari is het de beurt aan heren 1, heren 5, korfbal 3, vrouwen 1 en de Supportersvereniging. De quizcommissie nodigt dan ook iedereen van harte uit dit bij te wonen.
4A752649-0D8F-4962-8227-60E687F3AEE7.jpeg
ADCC3B41-50AB-49E4-AE7B-C420D31C75CF.jpeg