Geen sportman/ sportvrouw verkiezing meer!

28 december 2023 22:30

Webmaster

Op de nieuwjaarsreceptie in 2002, werd Joop van der Heijden benoemd tot “Sportman” van het jaar 2001. Een prachtige traditie was geboren. Bij de nieuwjaarsreceptie in 2023, werd Elien Ploegmakers (foto) gekozen tot sportvrouw van het jaar 2022. Zoals het er nu naar uitziet zal zij de laatste zijn die deze eer te beurt valt. Zij was de twintigste sportman/sportvrouw in de historie, vanwege corona was er geen verkiezing in 2020 en 2021.

Zo maar ineens, zonder dat dit op enigerlei wijze is gecommuniceerd, van het hoe en waarom daarvan, wordt dit dus afgeschaft!?
Waar vanaf 2010, om onduidelijke redenen, de verkiezingen van voetballer, korfbalster en voetbalster werd geïntroduceerd, wordt de belangrijkste verkiezing ineens afgeschaft! Blijkbaar ontbreekt het in onze vereniging soms aan historisch besef.
Was het niet veel logischer geweest om juist de eenheid van de vereniging te benadrukken, met de verkiezing van alleen een sportvrouw of sportman, als er dan toch iets moet veranderen?

Als je kijkt naar de sportmannen en sportvrouwen vanaf 2001, zie je een redelijke verdeling van mannen en vrouwen wat betreft voetbal en korfbal. Zeker als je daarbij de ledenaantallen betrekt! Van de in totaal 20 verkiezingen, was 13 keer een voetballer, 3 keer een korfbalster en 4 keer een voetbalster de gelukkige. Het laat ook zien dat Prinses Irene een vereniging is die emancipatie ook in de praktijk waarmaakt.

In Heesch wordt bij een speciale nieuwjaarsreceptie de “ Heesche Misser” uitgereikt. Dit besluit zou je de “Nisseroise Misser” kunnen noemen. Maar hopelijk wordt het na dit jaar nog eens heroverwogen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zegt het spreekwoord. Laten we daar op hopen😀😀.

Dit alles is de mening en geschreven door uw webmaster (Adri van Lokven). Wat ongebruikelijk om ruimte te geven aan dit soort kritiek op de website. Maar ik vind dat ik, voor een keer, de ruimte hiervoor moet nemen, mede vanwege de communicatie hierover. Maar misschien ben ik inmiddels te oud en te gehecht aan mooie tradities😀!?

Komende dagen maken we de nominaties bekend voor de voetballer, voetbalster en korfbalster van het jaar 2023. Die worden dus op 7 januari tijdens de nieuwjaarsreceptie gekozen.

Verkiezing sportman/sportvrouw