We spelen een teamsport!

1 november 2023 4:15

Korfbalcommissie

De competitie is alweer een maand of twee bezig, en het draait heel vaak gewoon goed door, maar wij zien het ook regelmatig gebeuren dat er om het minste of geringste wordt afgemeld. Sommige van deze afmeldingen komen zelfs op een erg laat tijdstip binnen. Via dit berichtje willen wij iedereen graag attenderen op het feit dat we samen teamsport beoefenen! Het zou dus mooi zijn als we met elkaar beter kunnen bekijken of een afmelding echt noodzakelijk is.

Bij de indeling van de teams wordt zo goed als mogelijk rekening gehouden met de aantallen speelsters. De keuze om een team meer of minder te maken, wordt goed bekeken en afgewogen. Uiteindelijk wil iedereen zo veel mogelijk wedstrijden spelen en zo min mogelijk op de bank zitten! Maar door deze afweging is het soms mogelijk dat een team aan de krappe kant is qua aantallen en dat vraagt om een teamgedachte. Ook de ouders spelen hierbij een belangrijke rol en zijn een sturende factor. Korfbal (maar dit geldt natuurlijk ook voor voetbal) is een teamsport!

Wij merken dat sommige ouders hun kinderen vrij makkelijk afmelden, waarmee het team (van ouders tot spelers en begeleiding) en/of de club daar de dupe van kunnen zijn. Het afmelden kan tot problemen leiden in de bezetting van een team. Het is namelijk heel goed mogelijk dat er geen vervangers geregeld kunnen worden bij een afmelding op het laatste moment, waardoor er geen reserve is bij het team. Dat zorgt voor de nodige spanningen en is niet prettig.

Natuurlijk zijn er altijd goede redenen om af te melden, maar wij constateren dat er (te)veel (late) afmeldingen zijn. Deze afmeldingen worden door onze vrijwilligers (leiders/trainers en kader) als zeer lastig ervaren en het kost veel tijd om vervangers te regelen. Ook het verzetten van wedstrijden wordt te vaak als vanzelfsprekend gezien, terwijl dit echt heel erg moeilijk is. Vooral dadelijk in de zaal.

Wij vragen daarom iedereen hier rekening mee te houden. De wedstrijddagen zijn immers bekend Daarnaast zijn er speelvrije dagen/weekenden. (Benieuwd naar het competitieschema? Bekijk deze dan hier!). Mogelijk kunnen dagjes weg op andere dagen en/of een speelvrije dag gepland worden. Dat voorkomt een hoop geregel, behoudt het plezier van onze vrijwilligers en teamgenoten en zorgt ervoor dat andere ouders/kinderen niet het probleem op hoeven te lossen. Natuurlijk kan er altijd sprake zijn van overmacht. Daarvoor hebben we alle begrip. Maar dan is het wel belangrijk om de trainster/coach zo snel mogelijk te informeren. Openheid en transparantie is daarbij van belang. Dat zorgt voor respect naar elkaar, duidelijkheid binnen het team en naar andere ouders van teamgenoten.

Spelen er andere zaken die niet met de trainsters of coach kunnen worden besproken? Dan is daar altijd de teamouder als eerste aanspreekpunt of de jeugdcommissie als tweede aanspreekmogelijkheid. Een gezond sportklimaat creëren we met z'n allen.
Uiteindelijk is plezier het belangrijkst. Ook dat is teamsport!

Bron: foto: Clemens van Santvoort

afmelden samen sterk teamsport