Al 25 seizoenen actief in 4e klasse en hoger

17 juli 2023 9:45

Webmaster

Vanaf begin deze eeuw gaat het eigenlijk beste crescendo met het 1e elftal, er werd drie keer gepromoveerd. De promotie naar de 2e klasse een paar jaar geleden werd wel weer gevolgd door directe degradatie. Komend seizoen 2023-2024 wordt het 25e seizoen dan ons 1e elftal op een niveau (2e klasse) speelt dat je best aansprekend mag noemen voor een vereniging als de onze. In de jaren 60 en 70 speelde Prinses Irene in de 4e klasse. Dat was wel een wat hoger niveau dan dat dit nu is. Onder de 4e klasse had je de ‘Brabantse Bond’ ook wel onderafdeling genoemd, die liep van 1e klasse tot en met 3e klasse. Deze hield op te bestaan in 1996 en werd geïntegreerd in 5e, 6e klasse KNVB.

In het seizoen ‘77/‘78 degradeerde het 1e elftal vanuit de 4e klasse KNVB, naar die (1e klasse) onderafdeling van de Brabantse Bond. Pas 11 jaar later in het seizoen '88/'89 promoveerde men weer naar de 4e klasse, om meteen daarna weer te degraderen naar de 1e klasse onderafdeling van de Brabantse Bond. Op onze site vind je heel veel historische eindstanden per seizoen. 1 - 2 - 3 -

In het seizoen '94/'95 werd weer promotie afgedwongen. In '97/'89 volgde weer degradatie, maar na 2 seizoenen in de 5e klasse, volgde in het seizoen 1999/2000 een kampioenschap met promotie naar de 4e klasse. Daarin werd geacteerd tot en met het seizoen 2007/2008, waarna via een kampioenschap promotie werd afgedwongen naar de 3e klasse.
Vier seizoenen later was er weer feest, toen promotie naar de 2e klasse volgde via de nacompetitie. Zes jaar later werd zelfs een plaats in de 1e klasse behaald via de nacompetitie. Dat hield de ploeg maar 1 seizoen vol, want in het seiozoen '17/'18 volgde degradatie naar de 2e klasse. In die klasse begint het elftal in september weer aan zijn vijfde seizoen.
Hoewel door structuurweizigingen van de Indelingen van de KNVB, de 2e klasse niet meer die van het niveau van het begin van deze eeuw is, blijft het wel een aansprekend niveau voor een dorpsclub als de onze.
Doelstelling van onze vereniging is ook om op dit niveau zich minimaal te handhaven. Om dit vast te houden zien we dat de vereniging veel aandacht geeft aan de jeugdafdeling.

Bron: Wikipedia/ voetbalnederland.nl/Hollansevelden.nl