Nieuwe toplaag kunstgrasveld in 2024

16 juni 2023 0:00

Bestuur

Enige tijd terug hebben wij de herkeuring van het kunstgrasveld met de gemeente besproken. Uit deze herkeuring kwam naar voren dat het veld op een aantal onderdelen niet meer voldoet (balstuit en vlakheid). Ook de spelers geven aan dat de kwaliteit van het kunstgrasveld erg achteruit gaat en dat is ook aan het veld te zien.
Gegeven de uitkomst van de herkeuring en de signalen vanuit de spelers had het bestuur de wens dat de toplaag dit jaar nog zou worden vervangen. Helaas gaat dit niet lukken. De gemeente verwacht dat met extra onderhoud het veld weer op alle onderdelen aan de normen voldoet. Wel heeft de gemeente toegezegd dat in 2024 de toplaag vervangen gaat worden.

De voorbereidingen voor het vervangen van de toplaag zullen in november/december worden opgestart. Hierbij is door het bestuur aangegeven dat onze voorkeur uitgaat naar een non-infill mat. In het 4e kwartaal 2023 zullen we de keuze en voorkeur van de mat intern gaan bespreken.

Voor de vereniging is het belangrijk dat we nu duidelijkheid hebben wanneer de toplaag vervangen gaat worden en dat het komend seizoen twee keer extra onderhoud wordt uitgevoerd. Dit extra onderhoud komt erop neer dat elke twee maanden de kunstgrasmat een uitgebreide onderhoudsbeurt krijgt.

Uit de herkeuring is wel naar voren gekomen dat het kunstgrasveld op de normen van stroefheid en schokabsorberend vermogen nog voldoet. Deze normen geven aan dat het spelen op het huidige kunstgrasveld op dit moment geen extra risico’s op blessures geeft. Ondanks dat de kwaliteit van het kunstgrasveld te wensen overlaat is het dus nog verantwoord dat op het huidige kunstgrasveld wedstrijden worden gespeeld. Uiteraard houden wij de ontwikkeling nauwlettend in de gaten.

Bron: Bestuur

kunstgrasveld