Huldiging jubilarissen 60 jaar: Jo van Tilburg

21 juni 2023 12:00

Webmaster - Fotograaf: Rob Cuijpers

Jo van Tilburg werd bij de huldiging van de jubilarissen toegesproken door onze voorzitter René van de Ven. Jo is dus al 60 jaar lid en was in zijn tijd als centrale verdediger een uitzondering op de regel op die positie. Meestal stonden daar mannetjesputters, die de mouwen opstroopten en keihard waren. René gaat in zijn speech daar op een leuke manier op in.

Rond 1960 heb je je debuut in het 1e elftal gemaakt. In het seizoen ’71-’72 sloot je deze periode af, om één seizoen later nog, gedurende 2 seizoenen,  kort actief te zijn  met respectievelijk 3 en 4 wedstrijden. In totaal heb je ongeveer 200 wedstrijden in ons 1e elftal gespeeld. Velen zullen jou herinneren als een flegmatieke laatste man, maar eigenlijk was je een “hangende linksbuiten”.  Technische begaafd met een goed schot en een uitstekend spelinzicht. Jouw inzicht was zelfs zo goed dat je als laatste man nimmer een sliding hebt hoeven te maken. De ‘wasvrouw’ in die jaren was er erg gelukkig, dat het 1e elftal over zo’n speler beschikte.

In het seizoen 1963/1964 werd je met het 1e elftal kampioen waardoor we naar de 4e klasse promoveerden. Naast jou bestond dit elftal uit: Leo Kling, Adje van Gastel, Harry Exters, Piet van Lierop, Gerard Janssen, Frans Sommers, Ronny Zitter, Martien Lagarde, Ad Dollevoet, Emil Setitit, Willy Vogels. In de kampioenswedstrijd werd onder toeziend oog van 1.500 toeschouwers met 3-0 van Ravenstein gewonnen.
Na het behaalde kampioenschap, was het natuurlijk groot feest in Nistelrode. Vanaf waar vroeger het cafe van Pieter v.d. Heuvel was, gingen de spelers begeleid door supporters en fanfare,  naar het gemeentehuis, waar ze ontvangen werden door burgemeester De Wit. Na deze ontvangst van het elftal op het gemeentehuis was het groot feest in het toenmalige clubhuis Van de Akker (nu Tramstation). Misschien is op dat moment de traditie ontstaan, die nu nog steeds bestaat, dat een elftal na een kampioenschap de volgende dag de markt in Uden bezoekt.

Regelmatig ben je nu op zaterdag nog op het sportpark te vinden waar je naar de wedstrijden van jouw kleinkind komt kijken.
Jo van harte gefeliciteerd met het 60-jarig lidmaatschap.