KNVB cursus met 17 geslaagden feestelijk afgesloten

12 december 2017 0:15

Adri van Lokven

Woensdag 6 december is de KNVB basismodule jeugdvoetbal trainer- coach bij Prinses Irene op een feestelijke wijze afgesloten. Voorafgaand aan de officiƫle uitreiking van de certificaten, behaald door 17 deelnemers, vond een evaluatie plaats met de Technische Commissie Jeugd en de KNVB docenten Ramon van Rixtel en Ton Seuntjes.

De drie vooraf gestelde voorwaarden in het vooroverleg in juni ; enthousiasmeren jeugdtrainers, uitwerken opleidingsbeleid met borging richting  toekomst en vervolg scholingstraject zijn uitvoering aan de orde gekomen. De club heeft op die punten stappen gemaakt en kreeg de complimenten van de KNVB voor de goede organisatie rondom de cursus, het enthousiasme van de deelnemers en voor haar visie op het scholingstraject. In dat kader is een Scholings- en Opleidingsplan gemaakt resulterend in een eigen TrainersOntwikkelingsPlan.

Tijdens de vijf bijeenkomsten inclusief introductie werden de deelnemers wegwijs gemaakt in de basisbeginselen van het voetbal. Hoe kijk je naar voetbal, wat mag je verwachten van een bepaalde doelgroep en vooral positief coachen en plezier beleven stonden daarbij centraal.  Als belangrijke rode draad die telkens terug kwam tijdens de cursus waren:

1) Structuur bieden,

2) Stimuleren deelnemers,

3) Individuele aandacht geven

4) Regie overdragen, loslaten en laten oefenen.

KNVB coach Ramon van Rixtel wist tijdens de vier avonden de groep enorm te boeien en zorgde vaak voor een luchtige en ontspannen sfeer.  Door te kiezen voor telkens weer andere werkvormen was er sprake van een goede mix tussen de praktijk en de theorie. Regelmatig gebruikte Ramon daarbij verschillende voetbalvoorbeelden, waarbij hij de nodige humor inbracht en zichzelf soms op de korrel nam. Humor en zelfkritiek werden dan ook regelmatig afgewisseld. De deelnemers die na afloop middels een korte vragenlijst konden aangeven hoe ze deze cursus hebben ervaren waren dan ook unaniem zeer positief. Omstreeks 20.00 uur werd onder het genot van koffie en gebak de afsluiting gevierd en kregen de geslaagdenuit handen van Ramon de officiële certificaten uitgereikt.

Afgesproken is om op korte termijn met elkaar het vervolgtraject vast te gaan leggen, gericht op de  nieuwkomers, maar ook gericht op het kader wat op dit moment al actief is binnen de vereniging.

Terugkijkend zijn we zeer tevreden over deze mooie start. Aan ons nu om het vervolg in gang te zetten richting onze leden die zich binnen Prinses Irene actief “willen gaan” inzetten in de rol als trainers, coach, leider, keeperstrainers, scheidsrechter etc.

Wordt vervolgd………

Theo van Vught