Voortgang Commissie Duurzaamheid

3 augustus 2022 8:00

Commissie Duurzaamheid

De afgelopen maanden hebben we in de commissie Duurzaamheid in samenspraak met BECO en De Groen Club de huidige mogelijkheden voor het verduurzamen van de accommodatie onderzocht. Uit deze inventarisatie is gebleken dat het op dit moment niet verantwoord is te investeren in het opslaan van energie en windenergie. Wel zijn er op dit gebied de nodige ontwikkelingen maar op dit moment zijn deze oplossingen te duur.

Toch blijft het streven onze accommodatie energieneutraal te maken. Op 16 juli jl. hebben we in overleg met BECO uit alle alternatieven een keuze gemaakt. Onze voorkeur gaat uit naar een combinatie van zonnepanelen, warmtepompen, boilers en airco’s. Een eerste inschatting is dat de investering op ongeveer € 250.000 uit zal komen. De vereniging beschikt niet over deze middelen zodat wij ook op zoek zijn naar een financieringsbron. Hiervoor zijn contacten met de gemeente Bernheze gelegd. De gemeente Bernheze heeft aangegeven te willen onderzoeken of zij hier een rol in kan spelen.

Ondanks de forse investering lijkt de terugverdientijd van deze investeringen op een acceptabel niveau uit te komen. Daarnaast zijn de energiekosten dan niet meer afhankelijk van de prijzen op de markt maar gerelateerd aan de afschrijvingen. rente en onderhoudskosten van de investeringen en daarmee stabiel.

Op dit moment worden offertes opgevraagd zodat aan de hand hiervan de terugverdientijd kan worden berekend. Wij verwachten medio september een plan van aanpak met financiële onderbouwing aan de Algemene Ledenvergadering te overleggen, die hier dan een besluit over kan nemen.

De Commissie Duurzaamheid

Mario van Dijk, Rene van Boxtel, Antoon van der Ven, Piet Rovers, Rene van de Ven

Commissie Duurzaamheid